العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 03-23-2018, 05:03 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,223
Post هل يشرع لمن أتى معصية أن يتصدق بعدها ؟Ruling on giving charity after every sin-Faire une aumône après tout acte de désobéissance

هل يشرع لمن أتى معصية أن يتصدق بعدها ؟


Ruling on giving charity after every sin

Faire une aumône après tout acte de désobéissance

الجواب : الحمد لله
صدقة التطوع سنة مؤكدة في كل وقت ، وقد دل على ذلك الكتاب والسنة وإجماع العلماء
جاء في "كشاف القناع" 2/295 "وصدقة التطوع مستحبة كل وقت إجماعًا ; لأنه تعالى أمر بها ورغب فيها وحث عليها..." انتهى ، وينظر جواب السؤال رقم 36783 .
ثانياً :
الواجب على المسلم إذا عمل معصية أن يتوب إلى الله تعالى منها فوراً ؛ لقوله تعالى "وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" سورة النور/31 .
وأمرنا رسوله صلى الله عليه وسلم بالتوبة فقَالَ "يَا أَيُّهَا النَّاسُ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ ، فَإِنِّي أَتُوبُ فِي الْيَوْمِ إِلَيْهِ مِائَةَ مَرَّةٍ"رواه مسلم 2702 ، وينظر جواب السؤال رقم : 129479 .
فإن كانت المعصية متعلقة بحق آدمي ، كالسرقة والغصب...وجب رد الحق إلى صاحبه ، أو طلب العفو والمسامحة منه ، وينظر بقية شروط التوبة الصادقة في جواب السؤال رقم :104241 .
ثالثاً :
لا حرج أن يتصدق المسلم عقب كل معصية بشيء من ماله ؛ لعموم قوله تعالى "إن الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ" هود/114 .
وقوله تعالى "إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ" البقرة/271 .
قال ابن جرير "وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ" بمعنى: ويكفر الله عنكم بصدقاتكم.." انتهى .
وعن أبي ذر رضي الله عنه قال " قال لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ ، وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا..." رواه الترمذي (1987) وحسنه الألباني في "سنن الترمذي" .
وعن كعب بن عجرة رضي الله عنه قال : قال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم "والصدقةُ تُطْفِئُ الخطيئة كما يُطْفِئُ الماءُ النارَ" الترمذي :614- وصححه الألباني في "سنن الترمذي" .
وثبت في قصة كعب بن مالك رضي الله عنه وتوبته عن التخلف عن غزوة تبوك أنه قال : قلت "يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّ مِنْ تَوْبَتِي أَنْ أَنْخَلِعَ مِنْ مَالِي صَدَقَةً إِلَى اللَّهِ وَإِلَى رَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ... قَالَ له الرسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمْسِكْ عَلَيْكَ بَعْضَ مَالِكَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكَ" رواه البخاري (2758) ، ومسلم (2769) .
قال النووي رحمه الله : "فيه استحباب الصدقة شكراً للنعم المتجددة لاسيما ما عظم منها" انتهى من شرح مسلم .
وجاء في "مغني المحتاج" (3/206) "ويسن التصدق عقب كل معصية قاله الجرجاني" انتهى.
والله أعلم
الإسلام سؤال وجواب*
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 03-23-2018, 05:06 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,223
Arrow

Ruling on giving charity after every sin

Praise be to Allaah. Giving voluntary charity is a confirmed Sunnah at all times, as is indicated by the Qur’aan and Sunnah and the consensus of the scholars. It says in Kashshaaf al-Qinaa‘ (2/295): Voluntary charity is mustahabb at all times according to consensus, because Allah, may He be exalted, enjoined it and encouraged it… End quote. See also the answer to question no. 36783.
Secondly:
What is required of the Muslim if he commits a sin is to repent to Allah from it immediately, because Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning):
“And all of you beg Allaah to forgive you all, O believers, that you may be successful”
[al-Noor 24:31].
And His Messenger (blessings and peace of Allah be upon him) instructed us to repent, as he said: “O people, repent to Allaah, for I repent to Allaah one hundred times a day.” Narrated by Muslim (2702). See also the answer to question no. 129479.
If the sin had to do with the rights of another person, such as stealing or usurping property, the right must be restored to the one to whom it belongs, or his pardon and forgiveness should be sought. For more information on the other conditions of sincere repentance, please see the answer to question no. 104241.
Thirdly:
There is nothing wrong with the Muslim giving some of his wealth in charity after every sin he commits, because of the general meaning of the verses in which Allah says (interpretation of the meaning):
“Verily, the good deeds remove the evil deeds”
[Hood 11:114].
“If you disclose your Sadaqaat (almsgiving), it is well; but if you conceal them and give them to the poor, that is better for you. (Allaah) will expiate you some of your sins. And Allaah is Well-Acquainted with what you do”
[al-Baqarah 2:271].
Ibn Jareer said: “will expiate you some of your sins” means: Allah will expiate your sins by virtue of your charity. End quote.
It was narrated that Abu Dharr (may Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said to me: “Fear Allah wherever you are, and follow up a bad deed with a good deed, it will wipe it out.” Narrated by al-Tirmidhi (1987); classed as hasan by al-Albaani in Sunan al-Tirmidhi. And it was narrated that Ka‘b ibn ‘Ajrah (may Allah be pleased with him) said: The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said to me: “Charity extinguishes sin as water extinguishes fire.” Al-Tirmidhi (614); classed as saheeh by al-Albaani in Sunan al-Tirmidhi.
It is proven in the story about Ka‘b ibn Maalik (may Allah be pleased with him), when he stayed behind from the campaign to Tabook, that he said: O Messenger of Allaah, as part of my repentance, I will give up my wealth as charity to Allaah and His Messenger (blessings and peace of Allah be upon him). The Messenger of Allaah (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Keep some of your wealth; that is better for you.”
Narrated by al-Bukhaari (2758) and Muslim (2769).
Al-Nawawi (may Allah have mercy on him) said: This indicates that it is mustahabb to give charity in gratitude to Allah for ongoing blessings, especially great blessings.
End quote from Sharh Saheeh Muslim
In Mughni al-Muhtaaj (3/206) it says: It is recommended to give charity after every sin; this was stated by al-Jarjaani. End quote.
And Allah knows best.

Islam Q&A*

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 03-23-2018, 05:08 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,223
Arrow


Faire une aumône après tout acte de désobéissance
Louanges à Allah
L'aumône surérogatoire est fortement recommandée en tout temps. Ceci s'atteste dans le Livre , la Sunna et le consensus des ulémas. On lit dans kashf al-qunaa (2/295): « L'aumône surérogatoire est unanimement recommandée en tout temps car le Très haut en a donné l'ordre et l'a fait désirer et y a exhorté.» Voir la réponse donnée à la question n° 36783.
Deuxièmement, ce qu'un musulman coupable d'un acte de désobéissance doit faire c'est de se repentir devant Allah Très haut immédiatement, compte tenu de la parole du Très Haut: «Et repentez-vous tous devant Allah, Ô croyants, afin que vous récoltiez le succès . » (Coran,24:31). son Messager ( Bénédiction et salut soient sur lui) nous a donné l'ordre de nous repentir en ces termes:« Ô Croyants! Repentez vous devant Allah car je le fais chaque jour cent fois.» (Rapporté par Mouslim,2702). Voir la réponse donnée à la question n° 129479.
Si l'acte de désobéissance consiste à violer le droit d'autrui tels le vol ou l'usurpation, il faut restituer le droit ou solliciter le pardon de l'intéressé. Voir les autres conditions du repentir sincère dans la réponse donnée à la question n° 104241.
Troisièmement, il n' y a aucun inconvénient à ce que le musulman prélève une aumône de ses biens, compte tenu de la portée générale de la parole du Très Haut:« Les bonnes œuvres dissipent les mauvaises» (Coran,11:114) et la parole du Très Haut: «Si vous donnez ouvertement vos aumônes, c'est bien; c'est mieux encore, pour vous, si vous êtes discrets avec elles et vous les donniez aux indigents. Allah effacera une partie de vos méfaits. Allah est Parfaitement Connaisseur de ce que vous faites. » (Coran,2:271). Selon Ibn Djarir: « il expie vos mauvais actes» signifie: Allah les expie grâce à vos aumônes.» Abou Dharr dit: «Le Messager d'Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) m'a dit: « Crains Allah où que tu sois et fais succéder un bon acte à tout mauvais acte.» (Rapporté par at.-Tirmidhi,1987) et déclaré bon par al-Albani dans Sunan at.-Tirmidhi)
Il a été rapporté de façon sûre dans le cadre de l'histoire de Kaab ibn Malik (P.A.a) qui s'était repenti de n'avoir pas participé à l'invasion de Tabouk que Kaab a dit:« J'ai dit: ô Messager d'Allah! Pour marquer mon repentir, je fais de mes biens une aumône à Allah et à Son Messager (Bénédiction et salut soient sur lui).» Le Messager d'Allah (Bénédiction et salut soient sur lui) lui dit: « Garde une partie de tes biens. C'est mieux pour toi.» (Rapporté par al-Boukhara,2758) et par Mouslim,2769).
An-Newari (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) dit:« le hadith indique qu'il est recommandé de faire une aumône en guise d'exprimer sa gratitude pour les grâces renouvelées, notamment les plus importantes d'entre elles.» Extrait de charh Mouslim.
On lit dans Moughni al-Mouhtadj (3/206): «La Sunna veut qu'on fasse une aumône à la suite de tout acte de désobéissance selon al-Djourdjani.»
Allah le sait mieux.

Islam Q&A*
°
رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 11:28 PM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر