العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 07-01-2018, 04:46 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,224
Post ضوابط أشكال الصليب الممنوعة- Guidelines on forms of the cross that are prohibited- Les critères qui déterminent la forme de la croix interdite

ضوابط أشكال الصليب الممنوعة

Guidelines on forms of the cross that are prohibited

Les critères qui déterminent la forme de la croix interdite



السؤال:
أريد السؤال عن الصليب ما هي أشكاله ؟ وهل يعد علامة الزائد والضرب من أشكال الصليب؟ لأن ذلك أشكل عليّ وعلى كثير من الإخوان ، ولم أجد له جوابا .


الجواب:
الحمد لله
صناعة الصليب أو شراؤه أو نقشه على الملابس أو الجدران ونحو ذلك من المحرمات التي لا يجوز للمسلم ارتكابها ، فلا يصنعها بنفسه ولا يعين عليها ، بل يتقي الله تعالى ويتحرز عن شعار الكفر الذي افتراه النصارى في دينهم .
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله :
" الصليب لا يجوز عمله بأجرة ولا غير أجرة ، ولا بيعه صليبا ، كما لا يجوز بيع الأصنام ولا عملها ، كما ثبت في الصحيح عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال " إن الله حرم بيع الخمر والميتة والخنزير والأصنام " انتهى.
"مجموع الفتاوى" 22/141، وانظر "الموسوعة الفقهية" 12/84-88 .
ثانيًا :
للصليب أشكال وأنواع كثيرة ، تنوعت عبر الزمان والمكان واختلاف الطوائف النصرانية ، فاتخذ صورا متنوعة يمكن الاطلاع عليها في الرابط الآتي :
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross
والذي يظهر لنا في حكم رسم وتعليق هذه الأنواع والأشكال من الصلبان ما يلي :
1- إذا كان قد رسم على أنه صليب ، فهذا لا يجوز للمسلم حمله ولا لبسه ولا شراؤه ولا بيعه ولا رسمه ؛ لأن علة تحريم رسم الصليب ولبسه هي البعد عن مشابهة النصارى وتعظيم رموزهم الدينية الباطلة ، وهذه العلة واقعة في كل شكل من أشكال الصليب التي تعرفها طوائف النصارى إذا كانت وضعت على أنها صليب لتعظم وترمز لما يريدون .
2- أما إذا رسمت زخرفة معينة ، أو صنعت بعض الأشياء المنزلية والأدوات العادية ، فوافق أن نتج عنها شكل من أشكال الصليب السابقة ، فهذا ينظر فيه :
أ‌- فإن كان يظهر للناظر لأول وهلة أنه رسم الصليب المشهور اليوم في معظم الكنائس ولدى أكثر النصارى ، وهو عبارة عن خطين أحدهما طولي والآخر عرضي ، بحيث يقطع الخط العرضي الخط الطولي ، وتكون الجهة العلوية أقصر من السفلية ، وهو الشكل الأشهر للصليب منذ أن أحدثه النصارى ، مأخوذ من الخشبة التي يصلب عليها من يُراد قتله ، فإن كان يظهر للناظر من الوهلة الأولى هذا الأمر ، وجب نقضه وإزالته ، أو تعديله بما يخرجه عن كونه صليبا ، وقد كان النبي صلى الله عليه وسلم : لا يترك في بيته شيئًا فيه تصاليب إلا نقضه .
ب‌- أما إذا لم تكن صورة الصليب ظاهرة ، وإنما نتج عن زخرفة غير مقصودة ، أو كان البناء بالهندسة المتقاطعة أنفع وأكثر مرونة ، أو استعمل لرموز رياضية معينة ، كرمز الجمع أو الضرب في علم الحساب ، ففي هذه الحال لا يجب نقضه ولا إزالته ، ولا حرج في صنعه ولا في بيع ما احتوى عليه ، لانتفاء العلة ، وهي التشبه بالكفار وتعظيم رموزهم ، فإن رمز الصليب في هذه الحالة دقيق غير ملاحظ ، ولا معتبر .
قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله :
" أولاً : لا بد أن نعلم أن هذا صليب ؛ لأن بعض الأشياء يظنها بعض الناس صلبانًا وليست كذلك .
ثانيًا : أن نعلم أنه وُضِع لأنه صليب ، لا لكونه نقشًا في الثوب مثلاً ؛ لأن النصارى يعظمون الصليب ، فلا يمكن أن يجعلوه وَشْيًا "زخرفة" في ثوب ، إنما يضعونه موضع الاحترام .
فلابد من هذين الأمرين ، فإذا تحققنا أنه صليب فإن الواجب تمزيقه ، أو على الأقل : السُّنَّةُ تمزيقه ، ولنقاطع هذه الثياب – التي عليها صلبان - ؛ فإذا قاطعناها ولم يستفد التجار منها قاطعوها أيضًا .
وكذلك يقال في النجمة السداسية التي يقال إنها شعار اليهود ، فحكمها حكم الصليب ، وإن كان اليهود لا يتخذونها على سبيل العبادة ؛ لكنها مختصة بهم .
نحن سألنا عنها النصارى الذين أسلموا ،يعني : عن الصلبان، فقالوا : إن الصليب عندنا هو الصليب المعروف ؛ أن يكون خطان ، أحدهما يقع عرضًا والثاني طولاً ، ويكون الطوليُّ مِن جانبٍ أطولَ من الثاني .
حتى إننا سألناهم عن ساعة الصليب هذه التي يسمونها ساعة الصليب فقالوا : هذه لا يراد بها الصليب ، هذه علامة الشركة فقط ؛ لأن الصليب عند النصارى يقولون عنه : إنه خط مرتفع طويل ، ثم خط عرْضي ، وأحد الجانبين في الخط الطولي أطول من الآخر ؛ لأن هذا هو الواقع ، فالإنسان المصلوب توضع له خشبةٌ عرضًا من أجل أن تربط بها يداه ، فهل يمكن أن تكون الخشبةُ الموضوعةُ لليدين موضوعةً في النصف ؟! لا .
بل تكون في الأعلى ، لهذا نحن في شك من هذه التي نُشِرَت قبل سنتين بأشكال مختلفة ، وقالوا : هذه صلبان ! ثم إن علامة (+) هل هي صليب ؟ ليست صليبًا .
كذلك يوجد فيما سبق الدلاء التي يُرفع بها الماء من البئر ، في أعلاها شيء يُسمى : العَرْقات ، عبارة عن خشبتين ، إحداهما عَرْضِية والأخرى طولية ، فمِن هذه الأشياء ليست صليبًا .
فالشيء الصليب هو الذي وُضع على أنه صليب " انتهى.
"لقاء الباب المفتوح" لقاء رقم 21/سؤال رقم 7.
وقال أيضًا رحمه الله :
" أما ما ظهر منه أنه لا يراد به الصليب ، لا تعظيما ، ولا بكونه شعارا ، مثل بعض العلامات الحسابية ، أو بعض ما يظهر بالساعات الإلكترونية من علامة زائد ، فإن هذا لا بأس به ، ولا يعد من الصلبان بشيء " انتهى.
"مجموع فتاوى ورسائل ابن عثيمين" ج 18 / 114 ، 115 ، جواب السؤال رقم 74 .
وسئل رحمه الله في "لقاءات الباب المفتوح" لقاء رقم/199، سؤال رقم/9:
مررت بأحد المباني في إحدى مدننا ، وكان هذا المبنى النوافذ فيه على شكل صلبان - كل النوافذ - وهو مكون من عشرة طوابق ، وهي مشابهة تماما لما يصممه الغربيون في منازلهم؟
فأجاب:
"والله يا أخي ! هذه تحتاج إلى مشاهدة العمارة ، وليس كل ما جاء على شكل الصليب يكون صليبًا ، وإلا لقلنا : علامة زائد حرام ، وقلنا : الغرب الذي كان الناس يستقون به حروثهم حرام ؛ لأنه معروف ، خشبتان معترضتان ، الصليب له شكل معين ، وله قرائن تدل على أنه صليب ، فيحتاج إلى مشاهدة العمران " انتهى بتصرف يسير.
وانظر جواب السؤال رقم : 101399
والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب*
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 07-01-2018, 11:00 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,224
Arrow

Guidelines on forms of the cross that are prohibited

I want to ask about the cross and what its forms are. Are the plus and multiplication signs regarded as being forms of the cross? Because I am confused about this matter, as are many other brothers, and I cannot find any answer to this question.

Praise be to Allah
Making crosses, buying them, or weaving them into garments or putting them on walls, and so on come under the heading of prohibited actions that it is not permissible for the Muslim to commit. So he should not make them himself or help anyone else in doing that; rather he should fear Allah, may He be exalted, and avoid the symbols of disbelief that the Christians have fabricated in their religion.
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (may Allah have mercy on him) said:
It is not permissible to make crosses, whether for payment or otherwise, or to sell crosses, just as it is not permissible to sell or make idols, as it is proven in as-Saheeh that the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: Verily Allah has forbidden the sale of alcohol, dead meat [that which is not slaughtered in the prescribed manner], pork and idols.” End quote.
Majmoo‘ al-Fataawa (22/141). See also: al-Mawsoo‘ah al-Fiqhiyyah (12/84-88)
Secondly:
The cross has many forms and types, that vary according to time and place, among various Christian sects. It takes many forms, which you can see on the following link:
http://en.wikipedia.org/wiki/cross
What appears to us to be the case with regard to the ruling on drawing or wearing these types and forms of crosses is the following:
1.
If it is drawn on the basis that it is a cross, it is not permissible for the Muslim to carry it, wear it, buy it, sell it or draw it, because the reason for the prohibition on drawing or wearing crosses is to avoid imitating the Christians and venerating their false religious symbols. This reason is applicable to all forms of the cross that are known to various Christian sects, if it is made on the basis that it is a cross so that it may be venerated and taken as a symbol for whatever they want.
2.
If it is drawn as a kind of decoration, or some household items and utensils are manufactured and happen to have one of the kinds of crosses mentioned above on them, then it depends:
(a) If it is obvious at first glance that it is the kind of cross that is well known today, as it appears in the majority of churches and among most Christians, and it is composed of two lines, one of which is vertical and the other is horizontal, and the horizontal line intersects with the vertical line, and the upper portion is shorter than the lower portion, which is the most famous form of the cross since it was adopted by the Christians, based on the wooden apparatus on which those who were to be executed were crucified – if it appears at first glance to be like this, then it must be removed or altered so that it no longer looks like a cross. The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) would not leave anything in his house on which there were crosses but he would alter them.
(b) But if the shape of the cross is not obvious, and it is only part of the design and is unintentional, or if the designer of a structure decided that crossed lines were more appropriate, or it is used as a mathematical symbol, such as the plus sign and multiplication sign in arithmetic, then in this case it does not have to be altered or removed, and there is nothing wrong with making it or selling anything that contains it, because the reason for prohibition – which is imitating the disbelievers and venerating their symbols – is not present in this case, and the symbol of the cross in this case is subtle and is not noticeable.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) said:
Firstly: it is essential to determine whether this is a cross, because there are some things that some people think are crosses, when in fact they are not.
Secondly: we should determine whether it has been made because it is a cross, and not because it is a design on a garment, for example, because the Christians venerate the cross, so it is not possible that they would make it a decorative feature on a garment; rather they would treat it with respect.
It is essential to note these two points, then if we determine that it is indeed a cross, then it is obligatory, or at least Sunnah, to cut it up, and we should boycott these garments on which there are crosses, because if we boycott them and the traders do not benefit from them, they will also boycott them.
Something similar may be said regarding the six-pointed star which is said to be the symbol of the Jews; it comes under the same ruling as the cross, even though the Jews do not take it for worship, because it is something that is unique to them.
We asked some Christians who became Muslim about it (i.e., the cross) and they said: In our view the cross is the well-known cross, composed of two lines, one of which is horizontal and the other is vertical, and the vertical line is longer than the other.
We even asked them about the watch that they call the cross watch, and they said: This is not meant to be a cross; it is only the trademark of the company, because what they say about the Christian cross is that it is a long vertical line intersected by a horizontal line, and one part of the vertical line is longer than the other. And this reflects reality, because when a person was crucified, a piece of wood was placed horizontally so that his arms could be tied to it, so how could the piece of wood for his arms be placed halfway down the vertical piece? Rather it should be higher up. Hence we have our doubts about what was published two years ago which showed various forms and said that they were all crosses! Moreover, is the plus sign (+) a cross? It is not a cross.
Similarly, in times past there was the bucket with which water would be brought up from the well, which was attached by a rope to a structure composed of two pieces of wood, one horizontal and the other vertical. Such things do not come under the heading of crosses.
What is regarded as a cross is that which is made on the basis that it is a cross. End quote.
Liqa’ al-Baab al-Maftooh (no. 21, question no. 7)
He (may Allah have mercy on him) also said:
As for that which is obviously not intended to be a cross, so it is not venerated and is not a religious symbol, such as some mathematical signs, or what is seen on some electronic wristwatches of plus signs, there is nothing wrong with this, and it is not regarded as being a cross at all. End quote.
Majmoo‘ Fataawa wa Rasaa’il Ibn ‘Uthaymeen (vol. 18, 114, 115, answer to question no. 9)
In Liqaa’aat al-Baab al-Maftooh (no. 199, question no. 9) he (may Allah have mercy on him) was asked:
I came across a building in one of our cities, and this building has windows in the shape of crosses; every window has this shape, and the building is ten stories high. It is very similar to the buildings designed by Westerners.
He replied:
Actually we need to go and see the building you are talking about. Not everything that appears in the shape of a cross is a cross, otherwise this will lead us to say that the plus sign is haraam, or in the West, where the people used to irrigate their land by drawing water from a well, at the top of which there were two intersecting pieces of wood, we would say that this is haraam! The cross has a specific shape, and other indications that it is really a cross, so we need to actually see the building you are talking about. End quote.
See also the answer to question no. 101399.
And Allah knows best.

Islam Q&A*
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 07-01-2018, 11:06 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,224
Arrow



Les critères qui déterminent la forme de la croix interdite

Ma question porte sur les formes de la croix. Les signes + et x constituent –ils des formes de la croix ? Ceci nous intriguent, moi-même et beaucoup d’autres et nous ne trouvons pas de réponse.


Louanges à Allah
La fabrication de la croix, son achat, son impression sur des vêtements ou sur des murs et consorts fait partie des interdits que le musulman ne doit pas commettre. Il ne lui est permis ni de la fabriquer ni d’y aider. Il doit plutôt craindre Allah Très-haut et s’écarter de la devise de la mécréance inventée par les Chrétiens pour leur religion.
Cheikh al-islam Ibn Taymiyah (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) a écrit : «Il n’est pas permis de fabriquer une croix ni contre un salaire ni gratuitement. Il en est de même de sa vente et de la fabrication et de la vente d’idoles. Il est rapporté dans le Sahih que le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) a dit : «certes, Allah a interdit la vente du vin, du cadavre, du porc et d’idoles. » Voir Madjmou al-fatwas (22/141) Voir l’encyclopédie juridique (12/84-88).
Deuxièmement, il y a différentes formes et types de croix qui se sont développés à travers le temps et l’espaces chez les différentes communautés chrétiennes. Les différentes formes de la croix peuvent être découvertes grâce à ce lien
http://en.wikipedia.org/wiki/Cross
S’agissant du statut du dessin et de l’accrochage des différentes formes et types de croix, voici ce qui nous semble pertinent :
1. Tout objet conçu comme une croix ne doit être porté, ni acheté, ni vendu ni reproduit par un musulman. La cause de l’interdiction du dessin et du port de la croix réside dans la ressemblance avec les Chrétiens et la vénération de leurs faux symboles religieux. Cette cause concerne toutes les formes de croix connues chez les Chrétiens et fabriqués pour servir de symboles vénérés.
2. Quand la croix est dessinée à titre décoratif ou entre par hasard dans l’ornement d’ustensiles domestiques courants, dans ce cas, il faut voir :
A si dès le premier regard, on s’aperçoit qu’il s’agit de la croix utilisée dans la plupart des églises et chez la majeure partie des Chrétiens et qu’on est en face de deux lignes verticale et horizontale qui se croisent de manière à ce que la partie haute soit plus courte que la partie basse conformément à la plus célèbre forme de la croix inventée par les Chrétiens pour reproduire le dispositif auquel on attache la personne à crucifier.. Si c’est bien ce qui apparait au premier regard, il faut alors effacer ou modifier le dessin. Le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) avait l’habitude de ne laisser chez lui rien qui comporte une croix sans l’enlever. »
B quand l’image de la croix n’est pas nette et que ce qui lui ressemble n’est que le produit accidentel d’une décoration ou qu’il s’agisse d’une construction conçue selon une architecture plus efficace et plus souple mais impliquant des linges croisées ou qu’il s’agisse de simples formules mathématiques comme ceux de l’addition et de la multiplication, dans ce cas, on n’est pas tenu d’effacer le dessin. Il n’y aurait même aucun inconvénient à le fabriquer et vendre, vu l’absence de la cause sus indiquée qui est la volonté de ressembler aux mécréants et la vénération de leurs symboles. La croix en tant que symbole est trop subtile et n’est pas tenue en considération dans ce cas de figure.
Cheikh ibn Outhaymine (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) a dit :
«Premièrement, c’est parce que nous ne savons pas qu’il s’agit d’une croix car il y a des choses que les gens prennent pour une croix alors qu’elles ne le sont pas.
Deuxièmement, nous savons que le dessin a été conçu comme une croix pas parce qu’elle a été imprimé par exemple sur un tissu à simple titre décoratif puisque que les Chrétiens vénèrent tellement la croix qu’ils n’en font pas un tel usage mais ils entendent en faire un objet à vénérer. La distinction entre les deux choses est nécessaire. Quand nous sommes sûrs qu’il s’agit d’une croix, il faut la déchirer ou savoir au moins que c’est ce que la Sunna prévoit. »
Boycottons les tissus fabriqués avec des croix. Cela les rendrait inutiles aux commerçants et obligerait ces derniers à nous suivre.
On peut en dire de même de l’étoile juive à six branches. Elle est assimilable à la croix. Il est vrai que les Juifs ne l’intègrent plus dans leurs pratiques cultuelles. Mais elle leur reste réservée.
Nous avons interrogé d’anciens chrétiens convertis à l’islam sur la place de la croix et ils ont dit que la croix chrétienne officielle est composée de deux lignes horizontale et verticale et que cette dernière est plus longue que l’autre. Nous les avons même interrogés sur la croix figurant dans les montres. Ils ont dit qu’il ne s’agit pas là d’une croix mais de la simple marque d’une société. La croix, pour les Chrétien, consiste en une ligne verticale longue croisée par une ligne horizontale. L’extrémité de la ligne verticale est plus longue que celle de la ligne horizontale. Cette disposition représente la réalité. Car quand on crucifie quelqu’un, on place un bout de bois dans un sens horizontal pour bien y attacher ses mains. Ce bout de bois pourrait –il être placé au niveau du buste ? Non. Il doit être place plus haut.
Voilà qui nous fait douter des croix diffusées sous différentes formes il y a deux années sous prétexte qu’elle représentent de vraies croix. Ensuite le signe + constitue-il une croix ? Non.
Il n’en est de même des sceaux utilisés pour puiser de l’eau dans les puits. Ces sceaux sont surmontés d’un dispositif composé de deux bouts de bois croisés. Ces objets ne sont pas des croix. La croix n’est que ce qui est initialement conçu comme tel. » Liqaa al-bab al-maftouh n° 21/question n° 7.
Ibn Outhaymine (Puisse Allah lui accorder sa miséricorde) écrit encore: «s’agissent des objets qui semblent n’être pas destinés à servir de croix et ne sont ni vénérés ni utilisé comme devises à l’instar des signes employés dans le calcul ou ce qui apparait dans les montres électroniques comme le singe +, ils ne représentent aucun inconvénient et ne sont pas pris pour des croix. » Voir Madjmou fatwas wa rassail d’Ibn Outhaymine, tome 18/114-115, réponse n° 74.
On l’a interrogé (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) dans le cadre des liqaa al-bab al-maftouh n° 199, question n° 9. En ces termes : «J’ai vu sur l’un des bâtiments de notre ville des fenêtres porteuses de croix. Toutes les fenêtres du bâtiment de dix étages sont ainsi fabriquées à l’instar de la manière dont les occidentaux conçoivent leurs maisons ? »
Voici sa réponse : «Frère ! Au nom d’Allah, il faut voir le bâtiment. Tout ce qui apparait comme une croix ne l’est pas. Autrement, nous dirions que + est une croix et les sceaux employés pour arroger les cultures sont interdits d’usage car il est bien connu que ces sceaux comportent deux bois croisés alors que la croix possède une forme déterminée avec des contours caractéristiques. Aussi faut-il voir le bâtiment en question. » Extrait légèrement manié. Voir la réponse donnée à la question n° 101399.
Allah le sait mieux.

Islam Q&A*
رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 05:38 PM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر