العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 07-24-2018, 06:34 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,221
Post أحكام تغيير النية في الصلاة بعد الشروع فيها- Rulings on changing the intention of a prayer after starting it

أحكام تغيير النية في الصلاة بعد الشروع فيها

Rulings on changing the intention of a prayer after starting it


الحمد لله
سئل فضيلة الشيخ ابن عثيمين : عن تغيير النية في الصلاة ؟
فأجاب :
" تغيير النية إما أن يكون من معيَّن لمعيَّن ، أو من مطلق لمعيَّن : فهذا لا يصح ، وإذا كان من معيَّن لمطلق : فلا بأس .
مثال ذلك :
من معيَّن لمعيَّن : أراد أن ينتقل من سنة الضحى إلى راتبة الفجر التي يريد أن يقضيها ، كبَّر بنية أن يصلي ركعتي الضحى ، ثم ذكر أنه لم يصل راتبة الفجر فحولها إلى راتبة الفجر : فهنا لا يصح ؛ لأن راتبة الفجر ركعتان ينويهما من أول الصلاة .
كذلك أيضًا رجل دخل في صلاة العصر ، وفي أثناء الصلاة ذكر أنه لم يصل الظهر فنواها الظهر : هذا أيضًا لا يصح ؛ لأن المعين لابد أن تكون نيته من أول الأمر .
وأما من مطلق لمعيَّن : فمثل أن يكون شخص يصلي صلاة مطلقة - نوافل - ثم ذكر أنه لم يصل الفجر ، أو لم يصل سنة الفجر فحوَّل هذه النية إلى صلاة الفجر أو إلى سنة الفجر : فهذا أيضًا لا يصح .
أما الانتقال من معيَّن لمطلق : فمثل أن يبدأ الصلاة على أنها راتبة الفجر ، وفي أثناء الصلاة تبين أنه قد صلاها : فهنا يتحول من النية الأولى إلى نية الصلاة فقط .
ومثال آخر : إنسان شرع في صلاة فريضة وحده ثم حضر جماعة ، فأراد أن يحول الفريضة إلى نافلة ليقتصر فيها على الركعتين "ثم يصلي الفريضة مع الجماعة" فهذا جائز ؛ لأنه حوَّل من معين إلى مطلق .
هذه القاعدة :
من معين لمعين : لا يصح . ومن مطلق لمعين : لا يصح . من معين لمطلق : يصح " انتهى
" مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين " 12 / السؤال رقم 347 .
وسئل الشيخ – أيضًا - :
هل يجوز تغيير النية من معيَّن إلى معيَّن ؟
فأجاب :
" لا يجوز تغيير النية من معيَّن إلى معيَّن ، أو من مطلق إلى معيَّن ، وإنما يجوز تغيير النية من معيَّن إلى مطلق .
مثال الأول : من معيَّن إلى معيَّن ، تغير النية من صلاة الظهر إلى صلاة العصر ، ففي هذه الحالة تبطل صلاة الظهر ؛ لأنه تحول عنها ، ولا تنعقد صلاة العصر ؛ لأنه لم ينوها من أولها وحينئذ يلزمه قضاء الصلاتين .
ومثال الثاني : من مطلق إلى معيَّن : أن يشرع في صلاة نفل مطلق ثم يحول النية إلى نفل معين فيحولها إلى الراتبة ، يعنى أن رجلاً دخل في الصلاة بنية مطلقة ، ثم أراد أن يحولها إلى راتبة الظهر - مثلاً - فلا تجزئه عن الراتبة ، لأنه لم ينوها من أولها .

ومثال الثالث : من معيَّن إلى مطلق أن ينوي راتبة المغرب ثم بدا له أن يجعلها سنَّة مطلقة فهذا صحيح لا تبطل به الصلاة ؛ وذلك لأن نية الصلاة المعينة متضمنة لنية مطلق الصلاة ، فإذا ألغى التعيين بقي مطلق الصلاة لكن لا يجزئه ذلك عن الراتبة لأنه تحول عنها " انتهى .
" مجموع فتاوى الشيخ ابن عثيمين " 12 / السؤال رقم 348 .
والله أعلم .

الإسلام سؤال وجواب*
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 07-24-2018, 06:36 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,221
Arrow


Rulings on changing the intention of a prayer after starting it

Praise be to Allaah. Shaykh Ibn ‘Uthaymeen was asked about changing the intention in prayer.
He replied:
Changing the intention means either changing it from one specific thing to another, or from something general to something specific. This is not correct, but if it is changing it from something specific to something general, then there is nothing wrong with that.
For example:
Changing from one specific thing to another: A person wanted to change the Sunnah prayer of Duha to the regular prayer of Fajr which he had missed and wanted to make up. He said takbeer with the intention of offering two rak’ahs of Duha, then he remembered that he had not offered the regular prayer of Fajr, so he changed it to the regular prayer of Fajr. This is not valid, because the regular prayer of Fajr is two rak'ahs for which he should have had the intention from the beginning of the prayer.
Another example is a man who started to pray ‘Asr, but whilst praying he remembered that he had not prayed Zuhr, so he intended this prayer to be Zuhr. This is also not valid, because the intention for a specific prayer must be there from the outset.
With regard to changing from something general to something specific, such as if a person started to offer a general (i.e., naafil) prayer, then he remembered that he had not prayed Fajr or the Sunnah of Fajr, so he changed his intention to Fajr prayer or the Sunnah of Fajr – this is also not valid.
But if he changes from something specific to something general, such as if he starts praying with the intention that it is the regular prayer of Fajr, then whilst he is praying he remembers that he has already offered this prayer, in that case he may change his original intention to the intention to simply offer a prayer.
Another example is that of a man who starts to offer an obligatory prayer on his own, then a group (jamaa’ah) comes along, and he wants to change his obligatory prayer to a naafil prayer so that he may cut it short and offer two rak'ahs only, then offer the obligatory prayer with the group. This is permissible, because he is changing from something specific to something general.
So the principle is:
Changing from one specific thing to another is not valid; changing from something general to something specific is not valid; changing from something specific to something general is valid.
End quote from Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 12/ Question no. 347.
The Shaykh was also asked:
Is it permissible to change one’s intention from one specific thing to another?
He replied: It is not permissible to change one’s intention from one specific thing to another, or from something general to something specific. Rather it is only permissible to change one's intention from something specific to something general.
An example of the first, changing one's intention from one specific thing to another, is changing the intention from praying Zuhr to praying ‘Asr. In this case the Zuhr prayer is invalidated, because one has turned away from it, and ha has not started ‘Asr prayer because that was not the intention from the outset. In that case both prayers must be made up.
An example of the second, changing from something general to something specific, is when a person starts to pray a general naafil prayer, then turns the intention to a specific naafil prayer, then he changes it into regular Sunnah prayer, i.e., a man starts to pray with a general intention, then he wants to make it the regular Sunnah prayer of Zuhr – for example. But this does not count as the regular Sunnah prayer, because he did not have that intention from the outset.
An example of the third, changing from something specific to something general, is when a person intends to offer the regular Sunnah prayer of Maghrib, then he decides to make it a general Sunnah prayer. This is valid and does not invalidate the prayer, because the intention to perform a specific prayer includes the intention to offer prayer in general, so if the specific intention is cancelled out, the general intention still remains, but if he does that, then his regular Sunnah prayer does not count because he has turned away from it.
End quote from Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 12/ question no. 348.
And Allaah knows best.

Islam Q&A*

رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 05:10 AM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر