العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 10-26-2019, 04:03 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
المبحث الرابع
محاسبة النفس
محاسبة النفس أمر عظيمٌ جدًا ، والمحاسبة لا تصلح النفس إلا بها ، والمحاسبة هي التي من قام بها اليوم أَمِنَ غدًا ، المحاسبة أن تنظر في نفسك وتتأمل فيها وتعرف عيوبها ، المحاسبة لا نجاة إلا بها .
ومحاسبة النفس طريقة المؤمنين وسِمة الموحدين وعنوان الخاشعين ، فالمؤمن متقٍ لربه محاسب لنفسه مستغفرٌ لذنبه ، يعلم أن النفس خطرها عظيم ، ومكرها كبير ، فهي أمارة بالسوء ميالة إلى الهوى ، ....... فمن ترك سلطان النفس حتى طغى فإنه له يوم القيامة مأوى من الجحيم . قال تعالى "
فَأَمَّا مَن طَغَى * وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا * فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى * وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى " . سورة النازعات / آية : 37 ـ 41 .
وقال تعالى "
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ " . سورة الحشر / آية : 18 .
قال الشيخ عبد الرحمن السعدي في تفسير هذه الآية :
" وهذه الآية الكريمة أصل في محاسبة العبد لنفسه وأنه ينبغي له أن يتفقدها فإن رأى زللاً تداركه بالإقلاع عنه والتوبة النصوح والإعراض عن الأسباب الموصلة إليه ، وإن رأى نفسه مقصرًا في أمرٍ من أوامر الله بذل جهده واستعان بربه في تتميمه وتكميله وإتقانه ، ويقايس بين مِنن الله عليه وإحسانه وبين تقصيره هو في حق الله ، فإن ذلك يوجب الحياء لا محالة ، والحرمان كل الحرمان أن يغفل العبد عن هذا الأمر ..... " .
سلسلة أعمال القلوب / محمد بن صالح المنجد / ص : 263 / بتصرف .

_______


The fourth topic.

Self-accountability.


Self-accountability is very great, and accountability only repairs the self by, it is the accountability that has been done today that is safe tomorrow, Accounting to look at yourself and meditate on it and know its flaws, Accounting only survived.

And holding the self-accountable the way of the believers and the attribute of the Almohad and the title of the humbles.

The believer is up to his Lord to be held accountable for himself, forgiven for his sin, He knows the soul is a great danger, and her cunning is great.
the one who order you bad.
inclined to desire, …… who is lifted to the authority of the soul until it is overwhelmed, he has on the day of resurrection a shelter from hell. Allah said : " Then for him who transgressed all bounds * And preferred the life of this world * Verily his abode will be hell fire * But as for him who feared standing before his lord and restrained himself from impure evil desires and lusts * Verily paradise will be his abode" Surah An_Naziaat….."37 to 41".

And Allah said: " oh you who believe fear Allah and keep your duty to him and let every person look to what he has sent forth for tomorrow" Surah AL Hasher……..."18".

ElSheikh Abd el_ Rahman al-Saadi said in the interpretation of this verse:

"This holy verse is rooted in the accountability of the slave for himself, and that he should check it out.If he sees a slip, he will stop by giving up on him, repenting, and to avoid about the reasons for him. And if he sees himself failing in one of God's orders He did his best and used his god to perfect, complement and master him, And he measures between those of gods favour and his charity and his failure is in God's right, It inevitably requires modesty, and deprivation of all deprivation that the slave should overlook……."

Hearts action Series / Mohammed bin Saleh al-Munajjid / page "263" / freely.

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 10-26-2019, 04:50 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
Arrow

أقسام النفس
قد وصف الله النفس في القرآن الكريم بثلاثة أوصاف :
المطمئنة
، واللوامة ،والأمارة بالسوء .

أ ـ النفس المطمئنة :

فالنفس إذا سكنت إلى الله واطمأنت بذكره وأنابت إليه واشتاقت إلى لقائه وأنست بقربه فهي نفس مطمئنة ، وهي التي يقال لها عند الوفاة :
"يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِي فِي عِبَادِي * وَادْخُلِي جَنَّتِي " . سورة الفجر / آية : 27 ـ 30 .
وحقيقة الطمأنينة " السكون والاستقرار" ، فسكنت إلى ربها نتيجة لطاعته وذكره واتباع أمره ، ولم تسكن إلى سواه .

ب ـ النفس الأمارة بالسوء :

وهي على الضد من النفس المطمئنة ، فهي تأمر صاحبها باتباع الشهوات من الغي والباطل فهي مأوى كل سوء ، تقوده إلى القبيح والمكروه .
والنفس أصلاً خُلقت ظالمة جاهلة إلا من رحمة الله ، قال تعالى "إِنَّا عَرَضْنَا الأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوما جَهُولًا " . سورة الأحزاب / آية : 72 .
ولكن أوجد عندهم الاستعداد الفطري لقبول الحق إذا عُرِض عليهم بغير مؤثرات خارجية مفسدة .قال تعالى" فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَ‌تَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ‌ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ‌ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ "الروم: 30.
لكن بدون تعلم ؛ النفس تبقى جاهلة فيها هوى ، ولو تركت بدون تربية وترويض تدعو إلى الطغيان وتميل إلى الشر .
فالإنسان ظلوم جهول ، إلا من رفع الجهل بالعلم ، ورفع الظلم بالعدل ، وألزم نفسه العلم والعدل فقام عليها بهما فعند ذلك تُلْهم رشدها وتتوقى الظلم والجهل ، ولولا فضل الله ورحمته على المؤمنين ما زكى منهم نفس واحدة .
قال تعالى "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَظ°كِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ" . سورة النور / آية : 21 .
فإذا أراد الله بها خيرًا جعـل لها اتجاهًا إلى العلم ومجاهدة في العدل . وسبب الظلم في
النفس الأمارة بالسوء إما الجهل وإما الحاجة ، ولذا كان أمرها بالسوء لصاحبها لازمًا لها إلا إذا أدركته رحمة الله ، وبذلك يعلم العبد أنه مضطرٌ إلى الله دائما محتاج إلى ربه قال تعالى "إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ " .سورة يوسف / آية : 53 .
فإذًا الإنسان محتاج إلى الرب حتى يُكْفى شر نفسه ، لذا كان الرسول ـ صلى الله عليه وسلم يكرر في خطبة الحاجة :
" ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا ..... " .
سلسلة أعمال القلوب / ... المنجد / ص : 265 / بتصرف النفس اللوامة : قال تعالى " وَلاَ أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ" .سورة القيامة / آية : 2 .
قال بعضهم : من التلُّوم وهو التلون والتردد ـ بين الخير والشر ـ ، وقال بعضهم من اللوم ؛ وهذا أرجح. تلوم صاحبها على الخير والشر ، حتى يوم القيامة يمكن أن تلومه نفسه ، إن كان محسنًا لماذا لم يزدد إحسانًا ، وإن كان مسيئًا ، لماذا عمل السوء .
..... والنفس قد تكون تارة أمارة بالسوء ، وتارة لوامة ، وتارة مطمئنة . والحكم للغالب عليها من أحوالها .
سلسلة أعمال القلوب / محمد بن صالح المنجد / ص : 266 .
________

Self-sections.

God described the soul in the Holy Quran with three descriptions:
reassuring,the blamable and the one who order you bad.
A- the reassuring soul.
If the soul is satisfied with God and you are assured of his memory, and it stoking to him.it longed to meet him and it was close to him, it's a peaceful soul, which is said upon death: " oh, the one in rest and satisfaction * Come back to your lord well pleased and well pleasing * Enter you then among my slaves * And enter you my paradise"
Surah Al_Fajr……."27 to 30".
And the truth of reassurance "stillness and stability", it was able to live with her god's as a result of his obedience, his memory and his follow-up to his command, and it did not live but him.
B- the bad soul.
And it's on the opposite of the reassuring soul, It orders its owner to follow desires from the one who is wrong, because it is the shelter of all evil, which leads it to the ugly and the hateful, And the soul originally created an ignorant oppressor except from the mercy of God. Allah said:
" Truly, we did offer al_amanah to the heavens and the earth and the mountains but they deelined to bear it and were afraid of it but man bore it verily he was unjust and ignorant"Surah Al_Ahzab………"72".
But find that they have a little willingness to accept the right if it is offered to them without corrupting external influences, Allah said:
" so set your face towards the religion hanif Allah's fitrah with which he has created mankind no change let there be in Khaliq Allah that is straight religion but most of men know not".Surah Ar_Rum……."30".
But without learning, the soul remains ignorant with desire, if you are left without breeding and tame, it calls for tyranny and tends to be evil.
So, The human being is unjust and be ignorant, Except from raising ignorance of science, And to lift injustice with justice, He committed himself to science and justice, so he committed them to them, and then she inspires her senses and longs for injustice and ignorance, If it wasn't for the grace of Allah and his mercy on the believers, there will be cleanse one of them.
Allah said:" Oh, you who believe follow not the footsteps of shaitan and whosever follows the footsteps of shaitan then verily he commands al_fahsha and al_munkar and had it not been for the grace of Allah and his mercy on you not one of you would ever have been pure from sins but Allah purifies whom he wills and Allah is all hearer, all_knower".Surah An_Nur….."21".
If Allah wants her good, he will make her a trend for science and strive for justice.
And the cause of injustice in the bad self is either ignorance or need, and so it was bad for her owner unless god's mercy realized him, and so the servant knows that he is obliged to God always in need of his Lord. Allah said:" Verily the self is inclined to evil except when my lord bestows his mercy"Surah Yusuf …."53".
If man needs the Lord to be enough to evil himself, so the Messenger " peace be upon him " repeated in the sermon of need:"And we seek refuge in God from the evils of ourselves and the evils of our actions….".
Hearts action Series / Mohammed bin Saleh al-Munajjid / page "265" / freely.
The blamable soul:
Allah said: " And I swear by the self-reproaching person"
Surah Al_Qiyamah……."2".
Some of them said. From the blame, which is the colorand the hesitation between good and evil.
And Some said of the blame, and this more likely.Blame its owner for good and evil, even on the Day of Resurrection can blame him himself, If it's good, why didn't he get more good?!And if it's bad, why did he do so badly?
……And the soul can be bad sometimes. And sometimes a blame. And sometimes it's reassuring. And judging the majority of her situation.
Hearts action Series / Mohammed bin Saleh al-Munajjid / page "266".
here-

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 10-26-2019, 08:05 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
root

صور من محاسبة الصالحين لأنفسهم


على كل مسلم أن يقف مع نفسه وقفة يحاسبها في الدنيا على كل فعلة فعلها وعلى كل كلمة قالها ، فإن من حاسب نفسه في الدنيا خفَّ عليه الحساب في الآخرة .
ولقد كان سلفنا الصالح يحاسبون أنفسهم حتى عند سكرات الموت !!! .....
* عن ابن شُماسةَ المَهْرِيِّ ، قال : حَضَرْنَا عمرو بنَ العاصِ وهو في سياقةِ الموتِ ، فبكى طويلًا وحوَّلَ وَجْهَهُ إلى الجدار . فجعل ابنُهُ يقول : يا أبتاهُ أما بشركَ رسولُ اللهِ بكذا ؟ أما بشرك رسول الله بكذا ؟ . قال : فأقبل بوجهه فقال : إن أفضلَ ما نُعِدُّ شهادة أن لا إله إلاَّ الله وأن محمدًا رسولُ اللهِ ، إني قد كنتُ على أطباقٍ ثلاثٍ ، لقد رأيتُنِي وما أحدٌ أشدَّ بُغضًا لرسول الله مِنِّي ، ولا أحبَّ إليَّ أن أكونَ قد استمكَنْتُ مِنهُ فقتلتُهُ ، فلو مُتُّ على تلك الحال لكنتُ من أهل النار . فلما جعل اللهُ الإسلامَ في قلبي أتيتُ النبيَّ فقلتُ : ابْسُطْ يمينَكَ فَلأُ بايِعْكَ ، فبسط يمينه . قال : فقبضتُ يدي .
قال صلى الله عليه وسلم " ما لَكَ يا عمرو ؟ " .
قال : قلت : أردتُ أنْ أشترطَ .
قال " تشترط بماذا ؟ " . قلتُ : أن يُغْفَرَ لي .
قال " أما علمت أن الإسلام يهدمُ ما كان قَبْلَهُ ؟ وأن الهجرةَ تهدمُ ما كان قبلها ؟ وأن الحجَّ يهدمُ ما كان قبله ؟ " .
وما كان أحدٌ أحبَّ إليَّ مِنْ رسول الله ولا أجَلَّ في عيني مِنْهُ ، وما كنتُ أُطِيقُ أنْ أملأ عيني منه إجلالًا له ، ولو سُئِلْتُ أن أصِفَهُ ما أطَقْتُ ، لأني لم أكنْ أملأُ عَيْنَىَّ منه ، ولو مُتُّ على تلك الحال لرجوتُ أن أكون من أهلِ الجنة . ثم ولينا أشياءَ ما أدرِي ما حالي فيها ، فإذا أنا مُتُّ ، فلا تَصْحَبْنِي نائحةٌ ولا نارٌ ، فإذا دفنتموني فَشُنُّوا عليَّ الترابَ شَنًّا. ثم أقِيموا حول قبري قَدْرَ ما تُنْحَرُ جزور ، ويُقْسَمُ لحْمُهَا ، حتى أستأنِسَ بكم ، وأنظُرَ ماذا أُراجِعُ به رُسُلَ ربِّي .

صحيح مسلم . متون / ( 1 ) ـ كتاب : الإيمان / ( 54 ) ـ باب : كون الإسلام يهدم ماقبله ..... / حديث رقم : 192 ـ ( 121 ) / ص : 39 .

* عن أبي عثمان النهدي ، عن حنظلةَ الأسدي قال "كان من أصحاب رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم "قال : لقيني أبو بكر فقال : كيف أنت ؟ يا حنظلة ! قال : قلتُ نافق حنظلة . قال : سبحان الله ! ما تقول ؟ قال : قلتُ : نكونُ عند رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ يذكرنا بالنار والجنة حتى كأنَّا رأيَ عينٍ . فإذا خرجنا من عند رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ ، عَافسنا الأزواج والأولاد والضيعات ، فنسينا كثيرًا . قال أبو بكر : فواللهِ إنَّا لنلقى مثل هذا . فانطلقتُ أنا وأبو بكر ، حتى دخلنا على رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ . قلتُ : نافق حنظلة ، يا رسـول الله ! فقال رسولُ الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ " ما ذاك ؟ " . قلتُ : يا رسول الله ! نكون عندَك ، تذكرنا بالنار والجنة ، حتى كأنا رأيُ عينٍ ، فإذا خرجنا من عندِك ، عَافسنا الأزواجَ والأولاد والضيعاتِ ، نسينا كثيرًا . فقال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم " والذي نفسي بيده ! إنْ لو تدومون على ما تكونون عندي ، وفي الذكر ، لصافحتكم الملائكة على فُرُشِكُم ، وفي طُرُقِكُم ، ولكن ، يا حنظلة ! ساعة وساعة".ثلاث مرات .
صحيح مسلم . متون / ( 49 ) ـ كتاب : التوبة / ( 3 ) ـ باب : فضل دوام الذكر والفكر في أمور الآخرة ، والمراقبة وجواز ترك ذلك في بعض الأوقات والاشتغال بالدنيا / حديث رقم : 12 ـ 2750 / ص : 695 .
________

Images of the righteous accounting for themselves.


Every Muslim must stand with himself a stand to hold him accountable in this world for every action he did and for every word he said, If the one who holds himself accountable in this world, he is thinning to account in the hereafter.
And our good ancestors were holding themselves accountable even at the inebriation of death…...!
*about abo shomasah al_mahri said : We attended Amr Bin Al-As while he was in the driving of death, He cried long and turned his face to the wall, His son would say, Oh my father, didn't the Messenger of God to announce you with this? didn't the Messenger of God to announce you with that? Said: so, he turns his face and said: The best of what we promise is the testimony that there is no God but God and that the Messenger of God is Mohamad, I've been on three plates.You've seen me, and no one is more hateful to the Messenger of God than I am,and I don't like but have been able to get him, and I killed him.If I died like that, I'd be a fireman.When God made Islam in my heart, I came to the Prophet and I said: make your right to pledge of allegiance, so he stretched his right. He said, "I grabbed my hand!
"Peace be upon him" said: "What is yours, Amr"?
He said I wanted to get involved.
He said, 'What are you asking? I said: to forgive me.
Said: Didn't you know that Islam destroys what was before it? And that immigration destroys what was before it? And that the hajj destroys what was before it?
And no one loved from me than the messenger of god and greater in my eyes from him, And I couldn't be able to fill my eyes to honor him, and if I was asked to describe it, I would not have been able to,Because I wasn't filling my eyes with him, and if I died like that, I would have wanted to be a paradise,Then we have things That I don't know what I'm in, So if I die, Don't be accompanied by a weeper or fire, If you bury me, they're on me the dirt, Then they set up around my grave as much as the butcher slaughter animal, and divide her flesh. Until be sociable with you, see what I am reviewing by the messengers of my Lord.
Hadith Muslim. Muton / "1" book of: faith / "54" chapter the fact that Islam destroys what it before / hadith number 192."121" / page "39".
*About Abu Othman Al-Nahdi, for Hanzala al-Assadi he said: He was one of the companions of the Prophet "Peace be upon him"said: Abu Bakr found me and said: How are you? Hanzala. I said: Hanzala is hypocrite! He said: Oh, my goodness! What do you say? I said: We are at the messenger of God "peace be upon him" reminding us of the fire and the heaven until they saw an eye If we get out of the Messenger of Allah" peace be upon him "We've got husbands, kids and villages, we've forgotten a lot.Abu Bakar said, "I swear, we're going to throw this like this.So, Abu Bakr and I set off.Until we entered the Messenger of God " peace be upon him " and I said: oh, messenger of AllahHanzala is hypocrite!The Messenger of God said,"What is that? I said oh messenger of god We are at you, reminding us of fire and paradise, even as I am an eye opinion, if we get out of there, we will have good husbands and children and villages, we've forgotten so much.So, The Messenger of God said" peace be upon him":Which myself has in his hand! If you last as you are with me, and in above-mentioned, the angels will shake your hand on your bedding, and your way, but oh Hanzala! Hour and hour.three times".
Hadith Muslim. muton / "49" book of repentance / "3" chapter He preferred to keep mentioning and thinking about the things of the hereafter, and to observe and it is permissible to leave that at times and work in the world / hadith number 12."2750" / page "695".

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 10-26-2019, 08:17 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
Arrow

المبحث الخامس

وقفات مع السلف الصالح
ـ كانوا رضوان الله عليهم يسارعون بالخيرات ، ويمتثلون للحق دون تردد ، وينتهون عن الباطل دون تردد ولا تسويف ذلك لأن قلوبهم أيقنت وأذعنت لقول الله جل وعلا ""مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا * وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا" . سورة الإسراء / آية : 18 ، 19 .
ـ وأيقنت وأذعنت لقول رـول الله ـ صلى الله عليه وسلم:
* عن أنس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " من كانت الآخرة همه جعل الله غناه في قلبه ، وجمع له شمله وأتته الدنيا وهي راغمة ، ومن كانت الدنيا همه جعل الله فقره بين عينيه ، وفرَّقَ شمله ، ولم يأته من الدنيا إلا ما قُدِّرَ له" .
سنن الترمذي / تحقيق الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ / حديث رقم : 2465 / ص : 556 / صحيح .

ـ وكانو يشعرون مع كل هذا بأن أعمالهم ضئيلة لا تصلح أن يقفوا بها بين يدي الله جل وعلا وذلك لأنهم يعلمون أن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ قال :
" لو أن رجلًا يُجر على وجهه من يوم وُلد إلى يوم يموت هَرَمًا في مرضاة الله تعالى لحقَره يوم القيامة " .
رواه أحمد عن عتبة بن عبد . حسنه الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ في : صحيح الجامع ..... / الهجائي / ج : 2 / حديث رقم : 5249 / ص : 931 .

ـ وكل ذلك جعل قلوبهم رقيقة ودموعهم غزيرة من خشية الله تعالى :
* عن أنس رضي الله عنه قال : خطب رسول الله صلى الله عليه وسلم ، خطبة ما سمعتُ مثلها قط قال :
" لو تعلمون ما أعلم لضحكتم قليلًا ولبكيتم كثيرًا " . فغطى أصحاب رسول الله وجوهَهُم لهم خنين .
صحيح البخاري . متون / ( 65 ) ـ كتاب : تفسير القرآن / ( 12 ) ـ باب : قوله " لا تسألوا عن أشياءَ إن تُبد لكم تسؤكم " سورة المائدة / آية : 101 / حديث رقم : 4621 / ص : 544 .
* عن هانئ مولى عثمانَ قال : كان عثمان بن عفانَ رضي الله عنه ، إذا وقف على قبر يبكي حتى يبُل لحيته ، فقيل له : تذكر الجنة والنار ! فلا تبكي ، وتبكي من هذا ؟ ! .
فقال : إن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :
"إن القبر أول منازِلِ الآخرةِ ، فإن نجا منه فما بعدَه أيسرَ منه ، وإن لم ينجُ منه فما بعدَه أشدُّ منه " .
قال : وقال رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم :
"ما رأيتُ منظرًا قطُّ إلا والقبرُ أفظعُ منه " .
سنن ابن ماجه / تحقيق الشيخ الألباني ـ رحمه الله ـ / ( 37 ) ـ كتاب : الزهد / ( 32 ) ـ باب : ذكر القبر والبلى / حديث رقم : 4267 / ص : 707 / حسن .

يروي سالم بن عبد الله ـ رحمه الله ـ أن عمر بن الخطـاب كان يُدخل يده في دَبَر ـ أي قرحة البعير : والمفرد الدبرة ـ البعير ويقول : إني لخائفٌ أن أُسأل عما بكِ .
خبر صحيح ، أخرجه ابن سعد وابن عساكرعن طريقه .
صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق عمر بن الخطاب / ص : 142 .
وكان ـ أي عمر بن الخطاب ـ يبكي من خشية الله تعالى ، وربما مرَّ بالآية من ورده بالليل فتخنقه ، فيبقى في البيت أيامًا ، يُعاد يحسبونه مريضًا !! خبر حسن لغيره . أخرجه أحمد في الزهد ، وابن عساكر .
صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق عمر بن الخطاب / ص : 142 .
___________
The fifth topic.

Pauses with the righteous ancestors.




They were the satisfaction of God on them, hastening the good things. And they comply with the right without hesitation, and they end up being wrong without hesitation and don't justify it because their hearts are believing and bowing to the saying of Allah almighty and loudness" Whoever desires the quiuk_passing we readily grant him what we will for whom we like then afterwards we have appointed for him hell he will burn therein disgraced and rejected * And whoever desires the hereafter and strives for it with the necessary effort due for it while he is a believer then such are the ones whose striving shall be appreciated".Surah Al_Isra…."18 to 19".

And I was convinced and abreted to say: "May Allah bless him and grant him salvation":

*For Anas said: the messenger of god " May Allah bless him and grant him salvation" said: " Who was concern is afterlife, god made him sing in his heart.and he was reunited with him and the world came to him and it's unwilling, and whoever the world was interested in, God made his poverty between his eyes. And separate his reunion, and he didn't come from the world except what he was meant to do".

Sunnan Al_Tarmazi / Investigation by El_ Sheikh Al Albania "May God mercy him" / hadith number "2465" / page "556" / it's true.

And they felt, with all this, that their actions were minimal they can't stand it in the hands of God and that's because they know that the Prophet" May Allah bless him and grant him salvation" said: "If a man drags to the face from one day to the next he dies He grew old in his patients God almighty, to humiliate him resurrection day".

Narrated by Ahmed on otbaah ibn Abd,and He was corrected by el_ sheikh al_Albani " may God bless him " in the right collector……….../ el_heej'aaey / chapter "2" / hadith number "5249" / page "931".

And all of this made their hearts thin and their tears prolific from the fear of Allah Almighty.

*for Anas "god bless him" said: the messenger of god" May Allah bless him and grant him salvation" speech a sermon I've never heard like this before and he said:

"If you knew what I knew, you'd laugh a little and cry a lot". The companions of the Messenger of God covered their faces with a loud voice.

Hadith El_Bukhari. Muton / "65". book of:Interpretation of the Qur'an / "12" chapter his say "ask not about things which if made plain to you may cause you trouble" Surah Al_Madah."101". / hadith number "4621" / page " 544".

*About Hana associate Osman said: It was Othman ibn Afan" may God bless him" If he stood on a grave crying until he wet his beard,so he was told you remember paradise and fire and you don't cry, and you cry from this?

He said that the Messenger of Allah " May Allah bless him and grant him salvation" said: The tomb is the first of the afterlife houses.If he survives, and beyond, it's easier than it. And if he doesn't make it, then he's stronger than it".

said: and the Messenger of Allah " May Allah bless him and grant him salvation" said: "I've never seen a sight but the grave is worse than it is".

Sunnan Ibn Majah / Investigation by El_ Sheikh Al Albania "May God mercy him". / "37" book of: abstinence. / "32" chapter mention a grave and deterioration / hadith number "4267" / page "707" / it's true.

Narrates Salem Abn Abd Allah "May God mercy him"

That Omar ibn al-Khatb was getting his hand into the back of camel and he says I'm afraid to ask what's wrong with you?

True news, taken out by Ibn Saad and Ibn Askar through him.

It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "142".

Omar ibn al-Khattab was crying out of fear of Allah Almighty, and maybe he passed through the verse of his warde at night and strangled him, so he stays at home for days and they think he is sick.

Good news for others. Ahmed took him out in abstinence, and Ibn Asaker.


It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "142".
____________________


يقص علينا أبو رافع ـ رضي الله عنه ـ فيقول كان أبو لؤلؤة عبدًا للمغيرة بن شعبة ـ وكان مجوسيًّا ـ ، وكان يصنع الأرحاء ـ جمع رَحَا ، وهي التي يطحن بها ـ ، وكان المغيرة يستغله كل يوم أربعة دراهم ، قال : فلقي أبو لؤلؤة عمر ، فقال : يا أمير المؤمنين ، إن المغيرة قد أثقل عليَّ غلتي ، فكلمه أن يخفف عني . فقال له عمر : اتق الله ، وأحسن إلى مولاك ، ومن نية عمر أن يلقى المغيرة فيكلمه يخفف عنه ، فغضب العبد . وقال : وسع الناس كلهم عدله غيري ؟ ! .
فأضمر على قتله (1) ، فاصطنع خنجرًا له رأسان ، وشحذه ، وسمَّه ، ثم أتى به الْهُرْمُزان ،
فقال : كيف ترى هذا ؟ . قال : أرى أنك لا تضرب به أحدًا إلا قتلته ، قـال : فتحيَّن أبو لؤلؤة عمر ، فجاءه في صلاة الغداة (1) حتى قام وراء عمر ، وكان عمر إذا أقيمت الصلاة يتكلم يقول :
أقيموا صفوفكم ، فقال كما يقول ، فلما كبَّر ، وجأه ـ أي ضربه ـ أبو لؤلؤة وجأةً في كتفه ، ووجأهُ في خاصرته ، فسقط عمر ، وطعن بخنجره ثلاثة عشر رجلاً منهم ، فهلك منهم سبعة ، وأفرق ـ أي : برأ ـ منهم ستة ، وحُمل " عمر " فذُهِبَ به إلى منزله ، وهاج الناس حتى كادت تطلع الشمس ، فنادى عبد الرحمن بن عوف ، فصلى بهم بأقصر سورتين في القرآن .
فلما قضى صلاتَه توجهوا إلى " عمر " ، فدعا بشراب لينظر ما قدْر جُرحه ، فأتي بنبيذ فشربه ، فخرج من جرحه ، فلم يدر أنبيذ هو أو دم جرحه ، فدعا بلبن فشربه ، فخرج من جرحه ، فقالوا : لا بأس عليك يا أمير المؤمنين .
فقال ـ أي عمر ـ إن يكن القتل بأسًا فقد قُتلت ، فجعلوا يثنون عليه يقولون : جزاك الله خيرًا يا أمير المؤمنين ، كنتَ وكنتَ ، ثم ينصرفون ، ويجيء قوم آخرون فيثنون عليه ، فقال عمر : أما والله على ما يقولون ، وددتُ أني خرجتُ منها كفافًا ، لا عليَّ ولا لي ، وأن صحبة رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم قد سلمت لي .
فتكلم " عبد الله بن عباس " ، وكان عند رأسه ، وكان خليطَه كأنه من أهله ، وكان ابن عباس يقرأ القرآن ، وتكلم ابن عباس فقال :
والله لا تخرج منها كفافًا ، لقد صحبت رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ، فصحبته بخير ما صحبه صاحب ، كنتَ له وكنتَ له ، حتى قُبض رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ وهو عنك راضٍ ، ثم صحبتَ خليفة رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ وكنت تنفذ أوامره ، وكنتَ له ، وكنتَ له ، ثم وليتها يا أمير المؤمنين أنت ، فوليتها بخير ما وليها والٍ ، كنت تفعل وكنت تفعل ، فكان عمر يستريح إلى حديث ابن عباس .
فقال " عمر " : يا ابن عباس ، كرر عليَّ حديثك ، فكرر عليه .
فقال " عمر " أما والله على ما تقولون ، لو أن لي طِلاع ـ أي : ملؤها ـ الأرض (2) ذهبًا لافتديتُ به اليوم من هول المطلع .
صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق ... / ص : 369 : 371 .
_____________

( 1 ) صلاة الغداة : أي صلاة الفجر . ( 2 ) طلاع الأرض : ملؤها حتى يطالع أعلاه أعلاها فيساويه.
________

Continue Pauses with the righteous ancestors.


Abu Rafi tells us "May God bless him" and say: Abo loaloah was a slave to Al_mogerah Ibn shoaba, and he was a Magusia, and he was making the hand mill.And it's the one who grinds it.And Al_mogerah was used it every day for four dirhams, said so Abu loaloah meet Omar, and he said, Oh Prince of believers, that Al_mogerahhas weighed heavily on my yield, so if you toke to him to relieve me.
So, Omar said to him: "fear the God, and I will improve to master.And from Omar's intention to meet Al_mogerah, he will talk to him to relieve him, so the slave's anger. And he said: All people expanded his justice except me?!
So, he intended to kill him. so,he made a dagger with two heads. And sharpen it, and poison it, then he brought him to the hermzan.
So, he said, "How do you see this? He said, "I see you don't hit anyone unless you kill him".
Said: so, abo loaloah nearby Omar, so he came to him in the prayer fajir until he rises behind Omar, and Omar, if the prayer was held, he would speak and say: "Set up your lines" And he said, as he says. When he said Allah Akbar, so abo loaloah hit him in his shoulder and hit him in his waist. So, Omar fell. Thirteen of them were stabbed with his dagger, seven of them are died, exculpated six of them, and Omar has carried and token to his home.And people roared until the sun came up. So, his called Abd el_rahman ibn ouf, and he pray with them the shortest two surns in the Qur'an.When he spent his prayers, they went to Omar.He called for a drink to look at what his cut. So, he came up with wine, drank it, and he got out of his wound. He didn't know the wine or the blood of his wound. So, he called a milk and drank it, so he got out of his wound, and they said: It's okay for you, the prince of the believers.
He said "Omar" If the killing was impairment, i was killed, so they made a suppoff on him, saying: God bless you, Prince of believers.you're and you're, than they turn away, And other people come and praise him, and Omar said: As for God for what they say, I wanted to get out of it as sufficient means for a living, neither on me nor for me, And that the company of the Messenger of God has been handed over to me.
And 'Abd Allah bin Abbas' has spoken, and was at his head,His mix was like his family, Ibn Abbas was reading the Qur'an, and Ibn Abbas spoke and said : I swear that you don't get out of it as sufficient means for a living, you have accompanied the Messenger of God " Peace be upon him", so you accompany wellbeing that accompanied by a friend, You're his and you're his.Until the messenger of God was takin hold, and he is satisfied with you. Then you accompanied the caliph of the Prophet " Peace be upon him", And you were carrying out his orders. You're his and you're his, then you assuming, Prince of believers, you, so you've assuming as will his assumption assumer, you were doing and you were doing, Omar was resting to the hadith of Ibn Abbas.
He said 'Omar' Oh Ibn Abbas, repeat your talk, so he repeated about it.
and Omar said: As for God for what they say, If I had filled the earth with gold, I would have done it today from the horror of the insider.
It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "369 to 371".



رد مع اقتباس
  #5  
قديم 10-26-2019, 08:29 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
وكان الفاروق ـ رضي الله عنه ـ في حالته تلك يثعب ـ يجري ـ جرحه دمًا ، كما روى المسورـ رضي الله عنه ـ : أن عمر لما طُعن جعل يغمى عليه ، فقيل : إنكم لن تفزعوه بشيء مثل الصلاة إن كانت به حياة ، فقال ابن عباس : الصلاة يا أمير المؤمنين ، الصلاةُ قد صُليت ، فانتبه ، فقال : نعم الصلاة ، ولا حَظَّ في الإسلام لمن ترك الصلاة ، فصلى والجـرح يثعبُ دمًا .
صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق ، عمر بن الخطاب / ص : 377 .

ويقول عثمان بن عفان ـ
رضي الله عنه :
أنا آخركم عهدًا " بعمر " ، دخلتُ عليه ، ورأسه في حجر ابنه عبد الله بن عمر فقال له :
ضع خدي بالأرض ،قال : فهل فخذي والأرض إلا سواءٌ ؟ ! . قال : ضع خدي بالأرض لا أم لك ، في الثانية أو في الثالثة ، ثم شبك بين رجليه ، فسمعته يقول : ويلي ، وويلُ أمي إن لم يغفر اللهُ لي ، حتى فاضت روحه .
وفي لفظ آخر ، قال عثمان ـ رضي الله عنه ـ :
آخر كلمة قالها عمر حتى قضى : ويلي وويل أمي إن لم يغفر الله لي ، ويلي وويل أمي إن لم يغفر الله لي ، ويلي وويل أمي إنْ لم يغفر الله لي .
خبر صحيح . صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق ، عمر بن الخطاب. / ص : 383 .
يقول جرير بن عبد الله :
كنتُ عند معاوية بن أبي سفيان ، فقال : توفي النبي ـ صلى الله عليه وسلم ، وهو ابن ثلاث وستين سنة ، وتوفي أبو بكر ، وهو ابن ثلاث وستين سنة ، وقُتل عمر وهو ابن ثلاث وستين سنة .
حديث صحيح أخرجه البخاري في التاريخ الصغير : 1 / 30 .
صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق ، عمر بن الخطاب / ص : 386 .
ـ طُعن " عمر بن الخطاب " رضي الله عنه ..... يوم الأربعاء لأربع بقين من ذي الحجة ، سنة ثلاث وعشرين ، ودُفن يوم الأحد صباح هلال المحرم سنة أربع وعشرين .
صحيح التوثيق في سيرة وحياة الفاروق ، عمر بن الخطاب / ص : 385 .

هذا هو الخوف الإيجابي الذي يعين المرء على المزيد من طاعة الله ، فليس الخائف من يبكي وتسيل دموعه على خديه ، ثم يمضي قُدمًا في معاصي الله ، وإنما الخائف هو مَنْ يترك ما يخاف منه ابتغاء مرضاة الله .
________

Continue Pauses with the righteous ancestors.


Al-Faruq was in his condition, and in his case, he was being bloodied.

As narrated by el_msoar "May God bless him": That Omar, when he was stabbed, made him pass out.It was said: that you would not frighten him with something like prayer if it had a life.Ibn Abbas said, "The prayer is the prince of the believers, the prayer has been prayed.

So, he pays attention and said: Yes prayer, and no luck in Islam for those who left the prayer and he pray and the wound are bleeds blood.

It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "377".

Othman bin Afan says, "May God bless him."I am the last of you to have an 'Omar', I entered it, and his head in the lap of his son Abd Allah bin Omar said to him:Put my cheek on the floor.! he said: my thighand and the earth only either? He said: Put my cheek on the floor to me or to you,in second or in third, then he entangles between his legs, I heard him say, "oh my misfortune" and misfortune to my mother if God did not forgive me, until his soul overflowed.

In another word, Othman said, "May God bless him."

The last word Omar said until he died:"oh my misfortune" and misfortune to my mother if God did not forgive me. "oh, my misfortune" and misfortune to my mother if God did not forgive me. "oh, my misfortune" and misfortune to my mother if God did not forgive me.

Right news. It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "383".

Greer bin Abd Allah says:

I was at Maaouiya ibn Aby Sofian.He said the Prophet died and He's sixty-three years old. And abo Bakr is died and He's sixty-three years old. Omar was killed when he was sixty-three years old.

A true hadith that Bukhari has produced in small history: 1/30.

It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "386".

Stabbed 'Omar bin Khattab" May God bless him"….Wednesday for four of the remaining from Ze Al-Hajjah.

Years twenty-three.On Sunday, the morning of the el_moharam Crescent was buried in the year 24.

It is true that the documentation in the biography and life of Al-Faruq Omar bin Khattab / page "385".

This is the positive fear that helps one to obey God more, not the fear of crying and flirting his tears over his hands, then he goes ahead in the meanings of God, but the fear is who leaves what he fears to be the Lord's blessings.

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 10-27-2019, 10:30 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
Arrow

نماذج مضيئة على طريق الجنة
* عن إبراهيم التيمي ، عن أبيه ، قال : قال أبو مسعود البدريُّ : كنتُ أضربُ غلامًا لي بالسوط ، فسمعتُ صوتًا من خلفي " اعلم أبا مسعودٍ " فلم أفهم الصوت من الغضب ، قال :
فلما دنا مني ، إذا هو رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ ، فإذا هو يقول " اعلم أبا مسعودٍ ! اعلم أبا مسعودٍ ! " . قال : فألقيتُ السوط من يدي . فقال " اعلم أبا مسعودٍ ! أن الله أقدرُ عليك منك على هذا الغلام " .
قال : فقلتُ : لا أضربُ مملوكًا بعده أبدًا . صحيح مسلم . متون / ( 27 ) ـ كتاب : الأيمان / ( 8 ) ـ باب : صحبة المماليك ، وكفارة لطم عبده / حديث رقم : 34 ـ ( 1659 ) / ص : 428 .

* عن أبي مسعود الأنصاري ، قال : كنتُ أضربُ غلامًا لي ، فسمعتُ من خلفي صوتًا" اعلم ، أبا مسعودٍ ! لَلَهُ أقدرُ عليك منك عليه " ، فالتفتُّ فإذا هو رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ ، فقلتُ يا رسول الله ! هو حُر لوجه الله . فقال " أما لو لم تفعل ، للفحتك النار ، أو لمستك النار " . صحيح مسلم . متون / ( 27 ) ـ كتاب : الأيمان / 8 ـ باب : صحبة المماليك وكفارة لطم عبده / حديث رقم : 35 ـ 1659 / ص : 428 .

* عن عبد الله بن عباس ـ رضي الله عنهما ؛ أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم رأى خاتمًا من ذهب في يد رجل ، فنزعه فطرحه وقال :
" يعمد أحدكم إلى جمرة من نار فيجعلها في يده " .
فقيل للرجل بعد ما ذهب رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ خذ خاتمك انتفع به . قال : لا ، والله ! لا آخذه أبدًا وقد طرحه رسول الله ـ صلى الله عليه وعلى آله وسلم .
صحيح مسلم . متون / ( 37 ) ـ كتاب : اللباس والزينة / ( 11 ) ـ باب : تحريم خاتم الذهب على الرجال ، ونسخ ما كان من إباحته في أول الإسلام / حديث رقم : 52 ـ ( 2090 ) / ص : 547 .

* عن أبي هريرة ؛
أنَّ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ قال ، يومَ خيبرَ " لأعطينَّ هذه الرايةَ رجلًا يحبُّ اللهَ ورسولَه . يفتح اللهُ على يدَيه " . قال عمرُ بنُ الخطابِ : ما أحببتُ الإمارةَ إلا يومئذٍ . قال فتساوَرْتُ لها رجاءَ أن أدعى لها . قال فدعا رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ عليَّ بنَ أبي طالبٍ . فأعطاه إياها . وقال " امشِ . ولا تلتفِتْ . حتى يفتحَ اللهُ عليك " . قال فسار عليٌّ شيئًا ثم وقف ولم يلتفِتْ . فصرخ : يا رسولَ اللهِ ! على ماذا أقاتلُ الناسَ ؟ قال " قاتِلْهم حتى يشهدوا أن لا إله إلا اللهُ وأنَّ محمدًا رسولُ اللهِ . فإذا فعلوا ذلك فقد منعوا منك دماءَهم وأموالَهم . إلا بحقِّها . وحسابُهم على اللهِ " . صحيح مسلم . متون / ( 44 ) ـ كتاب : فضائل الصحابة / ( 4 ) ـ باب : من فضائل علي بن أبي طالب / حديث رقم : 33 ـ ( 2405 ) / ص : 618 .

___________
( 1 ) فتساور ---> أي رفع نفسه ليظهر فيراه الرسول ـ صلى الله عليه وعلى آله وسلم ـ فيدعوه للإمارة .
___________

Luminous samples on the road of paradise.


*About Ibrahim al-Tymi, about his father, he said: Abo Masoud al-Badri said:I was beating a boy to my with a whip, and I heard a sound behind me " just know aba Masoud"So I didn't understand the sound of anger, he said: When we came from me, So he is the Messenger of God " Peace be upon him." So, he's saying: " just know aba Masoud! just know aba Masoud!He said, "I threw the whip out of my hand."So, he says: " just know aba Masoud, god is most capable of you than you on this boy". He said, I said: "I don't hit a property after him at all".

Hadith Muslim. Mouton / "27" book of: faith / "8" chapter the company of the Mamluks, and the atonement of slap his slave / hadith number 34."1659" / page "428".

*About Abo Masoud Al Ansari: I was beating a boy to my, and I heard a sound behind me " just know aba Masoud, god is most capable of you than you on him"

So, I turned around, so he is the messenger of God. "Peace be upon him." And I said, Oh Messenger of God!

He's free to face God. He said, 'But if you didn’t, you will be shot in fire, or you will be touched by fire".

Hadith Muslim. Mouton / "27" book of: faith / "8" chapter the company of the Mamluks, and the atonement of slap his slave / hadith number 35."1659" / page "428".

* About Abd Allah Abn Abbas " may God be pleased with them" The Prophet of God " peace be upon him " saw a ring of gold in the hand of a man. He took him away and said, "One of you goes to a crowd of fire and makes it in his hand,"so he said to the man, after what the Messenger of God went" peace be upon him" take your ring and fractioned!

He said: No! and I will never take it after The Prophet of God "may Allah bless him and grant him salvation" raised him.

hadith Muslim. Muton / "37" book of: uniform and decorations / "11" chapter: Forbidden the gold ring on men, and copied what was from his permission in the first Islam / hadith number 52. "2090"/ page "547".

*About Abo Hurairah, that the Messenger of Allah " peace be upon him" said in Khyber Day: "I will give this flag a man who loves God and his Messenger, God opens his hands". Omar bin Khattab said I only loved the emirate that day. He said, "I raised myself, hopene, I would like to invite to her." He said, so called the Messenger of Allah "may Allah bless him and grant him salvation" to Ali Abn Aby Taleb. He gave it to him, and he said "walk and don't turn around. Until God opens up to you". He said Ali move on a little and then he stood up and didn't turn around. So, he shouted: Oh, Messenger of God! What do I fight people about? He said: " Fight them until they can see that there is no God but God and that Mohammad is the messenger of God". If they do, they've prevented their blood and money from you. Except for her right. And their account to God".

Hadith Muslim. Muton / "44" book of: Virtues of the Companions / "4" chapter: One of the virtues of Ali Abn Aby Talib / hadith number: 33."2405" / page "618".



رد مع اقتباس
  #7  
قديم 10-30-2019, 11:37 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,253
س : من هو أبو تراب ؟ !
* عن سهل بن سعدٍ قال " استُعمِلَ على المدينةِ رجلٌ من آلِ مروانَ . قال فدعا سهلَ بنَ سعدٍ . فأمره أن يشتمَ عليًّا . قال فأبى سهلٌ . فقال له : أما إذا أَبيتَ فقُلْ : لعن اللهُ أبا التُّرابِ . فقال سهلٌ : ما كان لعليٍّ اسمٌ أحبَّ إليه من أبي التُّرابِ . وإن كان ليفرحَ إذا دُعِيَ بها . فقال له : أخبِرْنا عن قصتِه . لمَ سُمِّيَ أبا التُّرابِ ؟ قال : جاء رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ بيتَ فاطمةَ . فلم يجد عليًّا في البيتِ . فقال " أين ابنُ عمِّك ؟ " فقالت : كان بيني وبينه شيءٌ . فغاضبَني فخرج . فلم يَقِلْ عندي . فقال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ لإنسانٍ " انظُرْ . أين هو ؟ " فجاء فقال : يا رسولَ الله ِ! هو في المسجدِ راقدٌ . فجاءه رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ وهو مضطجعٌ . قد سقط رداؤه عن شِقِّه . فأصابه ترابٌ . فجعل رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ يمسحه عنه ويقول " قُمْ أبا التُّرابِ ! قُمْ أبا التُّرابِ ! " . الراوي : سهل بن سعد الساعدي - المحدث : مسلم - المصدر : صحيح مسلم-الصفحة أو الرقم: 2409 - خلاصة حكم المحدث : صحيح= الدرر =


" فلم يَقِلْ عندي" هو بفتح الياء ، وكسر القاف من القيلولة ، وهي النوم نصف النهار ، وفيه جواز النوم في المسجد ، واستحباب ملاطفة الغضبان ، وممازحته والمشي إليه لاسترضائه .
صحيح مسلم بشرح النووي / ج : 15 / كتاب فضائل الصحابة / ( 4 ) ـ باب : من فضائل علي بن أبي طالب ـ رضي الله عنه ـ / شرح حديث رقم : 38 ـ ( 2409 ) / ص : 258 .


* * * * *

فوائد من قصة أبي تراب
*فهذه زوجة تربت في بيت النبوة تعطينا القدوة في حفظ أسرار بيتها حتى عن أبيها رسول الله صلى الله عليه وسلم،

فكم من الحكم في هذه القصة الرائعة في حسن تصرف الرسول صلى الله عليه وسلم في عدم سؤاله عن سبب الغضب حتى لا تتسع دائرة المعرفة بما حدث بين الزوجين، وتباح الأسرار، وفي حسن تصرف الزوجة فاطمة الزهراء في عدم إفشائها أسرار بيتها ولو لأبيها النبي المختار، وفي حسن تصرف الزوج علي بن أبي طالب رضي الله عنه حيث خرج "مؤقتًا" من المكان الذي أجج فيه الشيطان نار الخلاف بينه وبين زوجته، فلم يعطه الفرصة كي يزيد من اشتعال تلك النار، فأين ذهب إذن؟ إنه لم يذهب إلى فلان كي يقص عليه ما حدث، ولم يشتك حتى لرسول الله صلى الله عليه وسلم، بل جلس في المسجد لأن المسلم فيه أبعد ما يكون عن وسوسة الشيطان.
حسن تصرف من الجميع:
بنظرة تأمل إلى الموقف السابق يتبين لنا كيف أن السيدة فاطمة لم تخبر النبي صلى الله عليه وسلم بطبيعة الخلاف وماهيته، بل كل ما أعلمته إياه هو مجرد وجود خلاف فحسب.
كما يظهر حسن تصرف علي بن أبي طالب الذي لم يدع مجالًا لاتساع شقة الخلاف والغضب فترك زوجته وذهب إلى أفضل مكان ترتاح فيه الأعصاب وتصفو النفوس.
كما يظهر لنا كيف كان الرسول صلى الله عليه وسلم حكيمًا إذ لم يسأل ابنته عن أسباب الخلاف وتفاصيله كما لم يعاتب أو يلوم عليًّا بل داعبه ولاطفه بأسلوب كان له أبعد الأثر في زوال رواسب الغضب والضيق.
(وهذا ما يجب علينا اتباعه أزواجًا وزوجات وآباء في مثل هذه المواقف، سواء كان التوتر من جانب الزوجة أم من جانب الزوج.فن العلاقات الزوجية في ضوء القرآن والسنة والمعارف الحديثة محمد الخشت ص139-140.

* الكنية سيقت في معرض الثناء لا الذم ؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم لا يدعوا أحدا إلا بأحب الأسماء إليه ، ولأن عليا رضي الله عنه كان يحب أن ينادى بها .


*وفيه أن أهل الفضل قد يقع بين الكبير منهم وبين زوجته ما طبع عليه البشر من الغضب وقد يدعوه ذلك إلى الخروج من بيته ولا يعاب عليه ... ويحتمل أن يكون سبب خروج علي خشية أن يبدو منه في حالة الغضب ما لا يليق بجناب فاطمة رضي الله عنهما فحسم مادة الكلام بذلك إلى أن تسكن فورة الغضب من كل منهما .

* وفيه كرم خلق النبي صلى الله عليه وسلم لأنه توجه نحو علي ليترضاه ومسح التراب عن ظهره ليبسطه وداعبه بالكنية المذكورة المأخوذة من حالته ولم يعاتبه على مغاضبته لابنته مع رفيع منزلتها عنده .

* ويؤخذ منه استحباب الرفق بالأصهار، وترك معاتبتهم إبقاء لمودتهم...

إنها الحياة الحية النابضة بالتعامل الراقي من النبي صلى الله عليه وسلم مع أصحابه وسواهم ؛ يتفقد ويعتذر ، ويوجه ، ويدخل السرور على من حدث له ما قد يمغر قلبه ، ويوغر صدره ، يتعاهد الجميع بلطف وصدق ومحبة وصفاء ، إنه رسول الله ؛ من وصفه الله تعالى بقوله (وإنك لعلى خلق عظيم ) وبقوله (فبما رحمة من الله لنت لهم ...) هذا التعامل العظيم من النبي العظيم أخرج جيلا نقل هذا التعامل إلى العالمين وصاغوا شخصيات من بالقرآن والسنة وسيرة النبي صلى الله عليه وسلم أضحت مثالا أعلى في التاريخ الإنساني كله ؛ يشهد له المنصف ولو كان خصما


ما أحوجنا إلى العودة إلى حياته عليه الصلاة والسلام وحياة أصحابه الغر الميامين ؛ لننهل من المعين الصافي ؛ فنعيد الحياة كما كانت غضة صافية نقية ؛ لا يكدرها شيء .إن أمير المؤمنين الفارس الزاهد تزكى في مدرسة النبوة التوجيهية والعملية ؛ فأضحى يمثل منهج الإسلام العظيم ؛ مقتديا بالحبيب القدوة النبي صلى الله عليه وسلم ؛ لقد أخذ عنه وهو فتى صغير في بيته ، ثم وهو شاب ، وهو يخوض الغزوات ينافح ويناضل عن الإسلام ، ونبي الإسلام ، وهو صهر ونسب ، وهو زوج وأب وهوجندي وهو قائد وخليفة و ...تلك هي الحياة الإسلامية التي تصبغ بمنهج الله وبتوجيه رسول الله صلى الله عليه وسلم
منقول بتصرف
____________






Aba El_Tarab "may God bless him".





Who's Abo Tarab?

*About Sahl Abn Saad he said:" Use the city of a man from the Marwan family. He said he called Sahl Abn Saad. He ordered him to abuse Ali. He said Sahl refuse it. And he said to him, "If you rejected so say: " God cursed Aba El_Tarab". So Sahl said: " Ali wasn't have a name more liked from Aba El_Tarab". And if he'd be happy if he was invited to it. He said to him: Tell us about his story. Why he called Aba El_Tarab? Said: The Prophet" Peace be upon him" came to the house of Fatima. So, he didn’t found Ali at home. He said: Where's your cousin?

She said: there was something between me and him. So, he angry at me, and he got out. He didn't nap to me.

The Messenger of God said to a human being: " Look! where he is? So, he came and said: Oh, Messenger of God! And he's in the mosque to lie down. So, the Messenger of Allah came to him while he was lying. His robe fell out of his half. So, He got dusted.

So, he made the Messenger of Allah " Peace be upon him" wipe him away from him and say: stand up Aba El_Tarab! stand up Aba El_Tarab!"

Narrator Sahl Abn Saad Al-Saadi / the speaker: Muslim_source " hadith Muslim _ page or number: "2409"_Summary of the speaker judgment / the right el Dorr.

" He didn't nap to me" means midday nap Which is sleep in half-day. And to be allowed of sleep in the mosque.and liked the courtship of the anger, and joke and walk to him to please him.

Hadith Muslim by explaining El_noaoey / part"15" / The Book of The Virtues of the Companions / "4" chapter: One of the virtues of Ali ibn Aby Talib. / explain hadith number 38."2409" / page "258".




************************




Benefits from The Story of Abo Tarab:

*So, this is a wife who was raised in the house of prophecy and gives us a role model in keeping the secrets of her home, even from her father, the Messenger of God. " Peace be upon him".

How much wisdoms in this wonderful story In the good behavior of the Prophet " Peace be upon him" Not to ask him why he's angry So that the circle of knowledge doesn't expand into what happened between the couple, And the secrets are allowed, And in the good behavior of the wife Fatima Zahra in not disclosing the secrets of her home even to her father the prophet chosen, And in the good behavior of the husband Ali Abn Aby Talib "God bless him" Where he 'temporarily' emerged from the place where the devil sparked the fire of disagreement between him and his wife, He didn't give him a chance to increase that fire.So, where did he go? He didn't go to Flan to tell him what happened, and he didn't even complain to the Prophet" Peace be upon him". But he sat in the mosque.Because the Muslim in it is far from the devil's whisper.

Good behavior from everyone:

With a look at the previous situation, we see how Mrs. Fatima did not tell the Prophet the nature of the dispute and what it is. but All she've ever told him is just a disagreement.It also shows the good behavior of Ali Abn Aby Talib, who left no room for the expansion of the apartment of discord and anger, so he left his wife and went to the best place where to rest

It also shows us how wise the Prophet was, as he did not ask his daughter about the causes and details of the dispute, or did he reproach or blame Ali. But he's fondled and floated in a way that has had the most far-reaching effect of the disappearance of the deposits of anger and distress.

"This is what we must follow husbands, wives and fathers in such situations, whether it is the tension on the part of the wife or the husband"

The art of marital relations in the light of the Qur'an, Sunnah and modern knowledge Mohammed Al-Khashet

Page "139_140".

*The nickname was taken in praise, not in the sin. Because the Prophet does not invite anyone except the love's names to him, and because Ali "may God bless him" he likes to call him that.

*In it, the people of Al-Fadl may fall between the big ones and his wife, what the human beings are angry about, and that may cause him to leave his house and not be burdened……It is possible that the reason for Ali's departure for fear that he will appear in a state of anger that is not suitable for the funeral of Fatima" may God bless them" so he resolved the article of speech in that Until the outburst of anger from each of them is inhabited.

*And there is the generosity of the prophet's creation Because he heads to Ali to please him and wipe the dirt off his back to simplify him and caress him in the mentioned nickname taken from his condition and he didn't blame him for his angry with his daughter with her high status.

*And it is taken from him to be kind to the in-laws, and to leave their suffering to keep their affection…….

* It is a vibrant life with the high dealings of the Prophet " Peace be upon him" with his friends and others, he checks and apologizes, and directed, And the pleasure enters on whoever happened to him what might tempt his heart, And he's bless at his chest, Everyone pledges kindness, honesty, love and serenity, he's the messenger of God. Who Allah described as saying: "and verily you are on an exalted character". And his saying: "and by the mercy of Allah you dealt with them gently". This great deal of the Great Prophet brought out a generation that conveyed this dealing to the worlds.

And they formulated figures from the Qur'an and sunnah and the biography of the Prophet " Peace be upon him" became a higher example in all human history, he testifies to him fair, even if he's an adversary.

What we need edited is to return to his life " Peace be upon him" and the lives of his good friends. Let's get the pure appointee, we bring life back to the way it was. clean and pure, she doesn't disdain anything. The Prince of believers, the knight, the Zahid, is remembered in the school of guiding and practical prophecy. It became the great approach of Islam, Following the beloved al-example, the Prophet " Peace be upon him". He was taken about him as a little boy at home, then he was young. As he fights invasions, he fights against Islam, and the prophet of Islam, and he's a son-in-law, He is a husband and father and he is a soldier and he is a leader and caliph and so on.

This is the Islamic life that is characterized by the method of God and under the guidance of the Prophet " peace be upon him".

Transfer freely
رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 08:34 PM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر