العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى البحوث > ملتقى البحوث المترجمة للإنجليزية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 11-10-2020, 03:59 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,313
root

الحج شرعًا
الحج في الشرع قصدٌ مخصوصٌ في وقتٍ مخصوصٍ لفعلِ نسكٍ مخصوصٍ ." الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ" . سورة البقرة آية : 197 .
أشهر الحج : شوال، وذو القعدة ، وذو الحجة
الحج ركن من أركان الإسلام " وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ البَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً" آل عمران97
.
الاستعداد للإحرام
يمكن قص الأظافر وحلق العانة ونتف الإبط وذلك ليس بنسك ولكن لعدم استطاعة فعل ذلك بعد الإحرام وقبل التحلل.



أركان الحج وواجباته
الإحرام ـ الوقوف بعرفة ـ طواف الإفاضة ـ السعي .

*أركان الحج أربعة :
-
الإحرام: وهو نية الدخول في النسك والتلبس به بالإهلال : لبيك اللهم بـ.....
-
الوقوف بعرفة ، لحديث "الحج عرفة" .
- طواف الإفاضة ، لقوله تعالى "وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ"الحج 29.
-
السعي ، لحديث "اسعَوْا ، فإنَّ اللهَ كتبَ عليكم السَّعيَ"رواه أحمد وصححه الألباني * هنا *.
*من ترك ركنًا: لا يَتِم نسكُه إلا إذا أتى به . ولو لم يأتِ به الحاج فقد بطُلَ حجُّهُ.
*
واجبات الحج سبعة :
- الإحرام من الميقات.
-
الوقوف بعرفة إلى الغروب على من وقف نهارًا- الوقوف نفسه ركن لكن زمن الوقوف الذي هو للغروب واجب -
-
المبيت بمنى لغير أهل السقاية والرعاية ليالي أيام التشريق
-
المبيت بمزدلفة إلى بعد منتصف الليل لمن أدركها قبله على غير السقاة والرعاة .والرمي مرتبًا.والحلق أو التقصير
-طواف الوداع .
والواجب: إذا لم يأت به الحاج فإن حجه صحيح وعليه دم -على خلاف وتفصيل بكتب الفقه .
السنة : ما سوى الأركان والواجبات فهو مسنون .مثل : الاغتسال ، الصلاة قبل الإهلال ، استلام الحجر الأسود ،
والمسنون إذا لم يأتِ الحاجُّ به فحجُّه صحيح، وليس عليه شيءٌ
.
أركان العمرة وواجباتها

أركان العمرة ثلاثة :إحرامٌ ،وطوافٌ ،وسعيٌ
واجبات العمرة :الإحرام بها من الحِلِّ أي من الميقات،حلقٌ أو تقصيرٌ، وما سوى ذلك من السنن.
محظورات الإحرام
محظورات الإحرام : هي الممنوعات التي يمنع منها الإنسان بسبب الإحرام ، ومنها :
-حلق شعر الرأس ، لقوله تعالى "وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ"البقرة196، وألحق العلماء بحلق الرأس حلق سائر شعر الجسم، وألحقوا به أيضًا تقليم الأظافر ، وقصها .
-استعمال الطيب بعد عقد الإحرام ، سواء في ثوبه أو بدنه . فاستعمال الطيب محظورٌ في الإحرام ، لقوله صلى الله عليه وسلم في الرجل الذي وقصته ناقته "ولا تُمِسُّوهُ بِطِيبٍ" - أنَّ رجُلا كانَ مع النبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ ، فَوَقَصَتْهُ ناقتُهُ وهوَ محْرِمٌ فماتَ ، فقالَ رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ : اغْسِلُوهُ بماءٍ وسدْرٍ ، وكَفِّنُوهُ في ثَوْبَيهِ ، ولا تُمِسُّوهُ بِطِيبٍ ، ولا تُخَمِّرُوا رأْسَهُ ، فإنَّهُ يُبْعَثُ يومَ القيامةِ مُلَبِّيًا .الراوي : عبدالله بن عباس - المحدث: البخاري - المصدر : صحيح البخاري-الصفحة أو الرقم: 1851 - خلاصة حكم المحدث :صحيح -الدرر*
-الجماع: لقوله تعالى"فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّغ—" البقرة197
-المباشرة لشهوة: لدخولها في عموم قوله "فَلَا رَفَثَ"ولأنه لا يجوز للمحرم أن يتزوج ولا أن يخطب ، فلا يجوز أن يباشر من باب أولى .
-قتل الصيد: لقوله تعالى "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌغڑ"المائدة95، وأما قطع الشجر فليس بحرام على المحرم ، إلا ما كان داخل الأميال-وهي حدود الحرم- ، سواء كان مُحْرِمًا أو غير محرم ، ولهذا يجوز في عرفة أن يقلع الأشجار ولو كان محرمًا ، لأن قطع الشجر متعلق بالحَرَم لا بالإحرام .
-من المحظورات الخاصة بالرجال لبس القميص والبرانس والسراويل والعمائم والخفاف، لقول النبي صلى الله عليه وسلم وقد سئل ما يلبس المحرم ؟"أن رجلاً قال: يا رسولَ اللهِ، ما يلبَسُ المحرمُ من الثيابِ؟ قال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم:لا تلبَسوا القُمُصَ, ولا العمائِمَ، ولا السرويلات، ولا البَرانِسَ، ولا الخفافَ، إلا أحدٌ لا يجدَ النعلين فليلبَسْ خفين، وليقطعْهما أسفلَ من الكعبين، ولا تلبَسوا من الثيابِ شيئًا مسَّه الزعفران ولا الورْسُ" .الراوي : عبدالله بن عمر- المحدث : البخاري - المصدر : صحيح البخاري -الصفحة أو الرقم: 5803 - خلاصة حكم المحدث : -صحيح- الدرر *إلا أنه صلى الله عليه وسلم استثنى من لم يجد إزارًا فليلبس السراويل ، ومن لم يجد النعلين فليلبس الخفين .- أنه سَمِعَ النبيَّ صلى الله عليه و سلم يقول بعرفاتٍ: فقال" مَن لم يجدْ إزارًا فلْيلبَسِ السراويلَ ، ومَن لم يجدْ نعلين فلْيلبَسْ خُفَّيْنِ"الراوي : عبدالله بن عباس- المحدث : الألباني - المصدر : صحيح النسائي -الصفحة أو الرقم: 5340 - خلاصة حكم المحدث : صحيح- الدرر -
وهذه الأشياء الخمسة صار العلماء يعبرون عنها بلبس المخيط ، وقد توهم بعض العامة أن لبس المخيط هو لبس ما فيه خياطة ، وليس الأمر كذلك ، وإنما قصد أهل العلم بذلك أن يلبس الإنسان ما فصل على البدن ، أو على جزء منه كالقميص والسراويل ، هذا هو مرادهم ، ولهذا لو لبس الإنسان رداءً مرقّعا ، أو إزارًا مرقّعا فلا حرج عليه ، ولو لبس قميصًا منسوجًا بدون خياطة كان حرامًا .
-ومن محظورات الإحرام وهو خاص بالمرأة النقاب والقفازين، وهو أن تغطي وجهها ، وتفتح لعينيها ما تنظر به ، فإن النبي صلى الله عليه وسلم نهي عنه ، ومثله البرقع ، فالمرأة إذا أحرمت لا تلبس النقاب ولا البرقع ، والمشروع أن تكشف وجهها إلا إذا مرّ الرجال غير المحارم بها ، فالواجب عليها أن تستر وجهها ولا يضرها إذا مس وجهها هذا الغطاء .وتستر يديها بغير القفازين وبغير مخيط.
وبالنسبة لمن فعل هذه المحظورات ناسيًا أو جاهلاً أو مكرهًا ، فلا شيء عليه ، لقول الله تعالى " وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ"الأحزاب5.
وقال تعالى في قتل الصيد وهو من محظورات الإحرام "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ غڑوَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاءٌ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ " المائدة .95. فهذه النصوص تدل على أن من فعل المحظورات ناسيًا أو جاهلاً فلا شيء عليه .
وكذلك إذا كان مكرهًا لقوله تعالى "مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَظ°كِن مَّن شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ"النحل106 .فإذا كان هذا من الإكراه على الكفر ، فما دونه أولى .
ولكن إذا ذُكِّر من كان ناسيًا وجب عليه الإسراع بالتخلي عن المحظور ، وإذا عَلِمَ من كان جاهلاً وجب عليه الإسراع بالتخلي عن المحظور ، وإذا زال الإكراه عمن كان مكرهًا وجب عليه الإسراع بالتخلي عن المحظور ، مثال:ذلك لو غطى المحرم رأسه ناسيًا ثم ذكر فإنه يزيل الغطاء ، ولو غسل يده بالطيب ثم ذكر وجب عليه غسلها حتى يزول أثر الطيب وهكذا
.
مقطفات من كتاب فتاوى منار الإسلام للشيخ ابن عثيمين ج/2 ص391- 394 . المعلومة كاملة *هنا*


المواقيت
المواقيت قسمان:
-
زمانية: وهي أشهر الحج: شوال، وذو القعدة، وذو الحجة.
- مكانية: وهي التي يحرم منها من أراد الحج أو العمرة، وهي خمسة:
-
ذو الحُلَيْفَةِ: وهو ميقات أهل المدينة ومن مر بها، ويبعد عن مكة : 420 كيلو مترًا تقريبًا، وهو أبعد المواقيت عن مكة.
-
الجُحْفَة: وهي ميقات أهل الشام وتركيا ومصر والمغرب ومن حاذاها أو مر بها، وهي قرية قرب رابغ، وتبعد عن مكة 186كيلو مترًا تقريبًا، ويُحرم الناس الآن من رابغ الواقعة غربًا عنها.
-
يَلَمْلَم: وهو ميقات أهل اليمن ومن حاذاها أو مر بها، ويَلَمْلَم وادٍ يبعُد عن مكة 120كيلو مترًا تقريبًا، ويسمى الآن السَّعدية.
-
قَرْنِ المنازلِ : وهو ميقات أهل نجد والطائف ومن حاذاه أو مر به، وهو المشهور الآن بالسيل الكبير، بينه وبين مكة 75كيلو مترًا تقريبًا، ووادي مَحْرَم هو أعلى قَرْنِ المنازلِ.
-
ذات عِرق: وهي ميقات أهل العراق ومن حاذاها أو مر بها، وهي واد، وتسمى الضريبة، بينها وبين مكة 100 كيلو مترًا تقريبًا.
ومن كان منزله دون المواقيت من جهة مكة أحرم منه.كتاب: مختصر الفقه الإسلامي في ضوء القرآن والسنة*قال الشيخ محمد بن صالح العثيمين:ومن كان طريقه يمينًا أو شمالاً من هذه المواقيت فإنّه يحرم إذا حاذى أقرب المواقيت إليه، فإن لم يُحاذِ ميقاتًا مثل أهل سواكنَ في السودان ومن يمر من طريقهم فإنهم يحرمون من جدّة. ولا يجوز لمن مر بهذه المواقيت وهو يريد الحج أو العمرة أن يتجاوزها إلاّ محرمًا، وعلى هذا فإذا كان في الطائرة وهو يُريد الحج أو العمرة، وجب عليه الإحرام إذا حاذى الميقات من فوقه، فيتأهب ويلبس ثياب الإحرام قبل محاذاة الميقات، فإذا حاذاه عقد نية الإحرام فورًا. ولا يجوز له تأخيره إلى الهبوط في جُدّة، لأنّ ذلك من تعدي حدود الله تعالى.ومن مَرّ بالمواقيت وهو لا يريد حَجًّا ولا عمرة، ثم بدا له بعد ذلك أن يعتمر أو يحج فإنّه يُحرم من المكان الذي عزم فيه على ذلك لأنّ في الصحيحين من حديث ابن عباس رضي الله عنهما في ذكر المواقيت، ومن كان دون ذلك فَمِن حيث أنشأ، وإذا مرّ بهذه المواقيت وهو لا يريد الحج ولا العمرة وإنّما يريد مكة لغرض آخر كطلب علم، أو زيارة قريب، أو علاج مرض، أو تجارة أو نحو ذلك فإنّه لا يجب عليه الإحرام إذا كان قد أدى الفريضة، لحديث ابن عباس السابق وفيه«فَهُنَّ لَهُنَّ، وَلِمَنْ أَتَى عَلَيْهِنَّ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِنَّ، لِمَنْ كَانَ يُرِيدُ الحَجَّ وَالعُمْرَةَ»، فإنّ مفهومه أنّ من لا يريدهما لا يجب عليه الإحرام.العثيمين .
* عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّه عَنْهمَا: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ- صلى الله عليه وسلم-وَقَّتَ لِأَهْلِ المَدِينَةِ ذَا الحُلَيْفَةِ، وَلِأَهْلِ الشَّامِ الجُحْفَةَ، وَلِأَهْلِ نَجْدٍ قَرْنَ المَنَازِلِ، وَلِأَهْلِ اليَمَنِ يَلَمْلَمَ، فَهُنَّ لَهُنَّ، وَلِمَنْ أَتَى عَلَيْهِنَّ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِنَّ، لِمَنْ كَانَ يُرِيدُ الحَجَّ وَالعُمْرَةَ، فَمَنْ كَانَ دُونَهُنَّ فَمُهَلُّهُ مِنْ أَهْلِهِ، وَكَذاكَ حَتَّى أَهْلُ مَكَّةَ يُهِلُّونَ مِنْهَا». متفق عليه.الدرر .
- مُهَلُّ أهلِ المدينةِ من ذي الحليفةِ. والطريقُ الآخرُ الجُحْفَةُ. ومُهَلُّ أهلِ العراقِ من ذاتِ عرقٍ. ومُهَلُّ أهلِ نجدَ من قرنٍ. ومُهَلُّ أهلِ اليمنِ من يَلَمْلَمَ"الراوي :جابر بن عبدالله -المحدث : مسلم -المصدر : صحيح مسلم-الصفحة أو الرقم: 1183 -خلاصة حكم المحدث
: صحيح.
______________
Al _Hajj in Sharia.
**************************
Hajj in Islam is a special purpose at a special time for doing a special ceremonies:

"Hajj is well-known months, so whoever has made Hajj obligatory upon himself therein"

Surah Al_Baqara……"197".

The month of hajj is:

Shoals, Dhul al_Qada, and Dhul al_hajjah.

And Al_hajj is one of the pillars of Islam:

"And to Allah from the people is a pilgrimage to the House - for whoever is able to find thereto a way".

Surah Al_imraan……."97".

******************************

Preparing for Ihram.

*********************

Nails can be cut, pubic shavings and armpits plucked, and that is not a ceremonies, but because they can't do it after ihram and before decomposition.

***************************

The pillars and duties of hajj.

*************************

Al_ihram, standing in Arafa, Ifadah Tawaf and Al_Sa'y.

*The Four Corners of Hajj:

1_Al_ihram:

Which is the intention to get into the ceremonies and stick to it by saying:

"Oh, my Lord, here I am at Your service".

2_standing in Arafa:

For hadith:

"Al_hajj Arafa".

3_ Ifadah Tawaf:

Allah said:

"And perform Tawaf around the ancient House".

Surah Al_hajj……"29".

4_ Al_Sa'y:

For hadith:

"perform sa'y, because god wrote on you that".

Narrated by Ahmed and corrected by Al_albani.

*HERE*

What about someone left a corner?

His ceremonies can't be done until he comes with it first, and If the pilgrim did not bring him, he would have lost his argument.
****************
The seven duties of hajj.

1_al_ihram from the Miqat.

2_standing in Arafa to sunset:

On the one who stood by day " standing himself a corner" but the time of standing which is for sunset is a duty.

3_Spending the night at Mina:

For non-watering people and care for the nights of the Tashriq Days.

4_Spending the night at Muzdalifah:

Until after midnight for those who realized it before it, other than the bartenders and herders.

5_Throwing embers.

6_Shaving or shortening hair.

7_Farewell Tawaf.

And the duties are:

If the pilgrim does not bring it, then his argument is correct and he has to slaughter a sacrifice.

*In disagreement and detail with the books of Islamic legislation.

And the sunnah is:

The only corner and duties are sunnah like:

"Washing, praying before the starting saying: "Oh, my Lord, here I am at Your service" and receiving the black stone".

And the sunnah is:

If the pilgrim does not come to him, his argument is correct, and there is nothing on him.

********************

The pillars and duties of umrah.

***********************

The pillars of umrah are three:

ihram and tawaf and sa'y.

The Umrah Duties:

Al_ihram from the Miqat, Shaving or shortening hair and other that is sunnah.

*************************

The prohibitions of Ihram.

*************

These are the prohibitions that man forbids because of ihram, like:

*Shaving hair of head.

Allah said:

"And do not shave your heads until the sacrificial animal has reached its place of slaughter".

Surah Al_Baqara……"196".

And the scientists attached the shaved head to the throat of all the hair of the body, and also attached to it trimming nails, and cutting them.

*Using the perfume:

After holding ihram, whether in his dress or his body.

So, using the perfume is forbidden in Ihram, for what the prophet "peace be upon him" saying in a man killed by crushing his neck "neither perfume him".

"A man was in the company of the Prophet (peace be upon him) and his she-camel crushed his neck while he was in a state of Ihram and he died Allah's Messenger (peace be upon him) said, "Wash him with water and Sidr and shroud him in his two garments; neither perfume him nor cover his head, for he will be resurrected on the Day of Resurrection, reciting Talbiya".

Narrated by: Abd Allah Abn Abbas / the speaker: Al-Bukhari / the source: hadith Al-Bukhari / page or number: 1851 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.

*EL_DORR*

*Sexual intercourse:

Allah said:

"So, whoever has made Hajj obligatory upon himself therein, there is no sexual relations and no disobedience and no disputing during Hajj".

Surah Al_Baqara……."197".

*Direct to lust:

To enter it in the pan saying: " there is no sexual relations", And because it is not permissible for a mahram to marry or to get engaged, it is not permissible to Direct to lust in the first place.

*Killing hunting:

Allah said:

"Oh, you who have believed, do not kill game while you are in the state of ihram".

Surah al_maaida…..."95".

But The cutting of trees is not forbidden on the Muharram, except it wasn't inside the confines of al_haram, Whether it is Muharram or not, That's why it is permissible in Arafa to take off the trees even if it is Muharram, Because cutting trees is related to haram, not ihram.

*Prohibited for men:

Wear shirt, Pyrenees, pants, turbans and sandals, for what the prophet "peace be upon him" He was asked about what the Muharram wearing?

"A man said, "Oh Allah's Messenger (peace be upon him). What type of clothes should a Muharram wear Allah's Messenger (peace be upon him) replied, "Do not wear shirts, turbans trousers hooded cloaks or Khuffs (socks made from thick fabric or leather); but if someone cannot get sandals, then he can wear Khuffs after cutting them short below the ankles. Do not wear clothes touched by saffon or wars (two kinds of perfumes)".

Nattered by: Abd Allah Abn Omar / the speaker: Al-Bukhari / the source: hadith Al-Bukhari / page or number: 5803 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.

*EL_DORR*

*But he excluded those who didn't find Izar so he can wear pants, and if he didn't find the sole, he can wear the sandal.

Abn Abbas said:

I heard the Prophet (peace be upon him) delivering a sermon at `Arafat saying, "If a Muharram does not find slippers, he could wear Khuffs (socks made from thick fabric or leather, but he has to cut short the Khuffs below the ankles), and if he does not find an Izar (a waist sheet for wrapping the lower half of the body) he could wear trousers".

Nattered by: Abd Allah Abn Abbas / the speaker: Al_albani / the source: hadith al_nasai / page or number: 5340 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.

*EL_DORR*

*And these five things the scientists are expressing in stitched clothes, and some public might have imagined that wearing a stitching is to wear what it is sewn, and that's not the case, rather, the scholars meant that to wear what is detailed on the body, or part of it, like a shirt and pants, This is what they want, and that is why if a person wears a patched robe, or an Izar, there is nothing wrong with him, and if he wears a woven shirt without sewing, it is forbidden.

*One of the prohibitions of Ihram is that it is for women el_niqab and gloves, Which is to cover her face and open to her eyes what she's looking at, and the prophet "peace be upon him" is forbade it, and the burqa is like him, so if a woman ihramt she does not wear the niqab or the burqa, and the rightful is to show her face unless non-incestuous men go through it, so she has to cover her face and not hurt her if her face is touched by this cover, and she hides her hands without gloves and without sewn.

*As for those who have done these prohibitions, forgetting, ignorant or cunning, there is nothing on it.Allah said:

"And there is no sin on you concerning that in hearts deliberately intend".

Surah al_ahzab……"5".

And Allah said in killing hunting and it is one of the prohibitions of Ihram:

"Oh, you who have believed, do not kill game while you are in the state of ihram. And whoever of you kills it intentionally - the penalty is an equivalent from sacrificial animals to what he killed".

Surah al_maaida……..."95".

So, these texts indicate that whoever did the prohibitions is forgotten or ignorant, there is nothing on it, and so is if it's cunning for what Allah said:

"Whoever disbelieves in Allah after his belief... except for one who is forced while his heart is secure in faith. But those who open their breasts to disbelief, upon them is wrath from Allah, and for them is a great punishment".

Surah al_nahl……."106".

*If this is a compulsion to disbelieve, so what's less is first.

*But if he mentions who was forgotten, he should hurry up and give up the prohibition, and If he knows who is ignorant, he must hurry up to give up the prohibition, and if the coercion is removed from the one who is forced, he must hurry to give up the prohibition.

Like:

That's if the mahram covers his head, forgetting and then he's mentioned, he must remove the cover, and if he washed his hand with perfume and then mentioned it, he should wash it, until the fragrance is gone and so on.

Excerpts from the Book of The Fatwas of Manar al-Islam by Sheikh Abn Athimin

Part: "2" / page: "391-394".

The full information is

*HERE*.

***********
AL_Mawaqit.

**************************

AL_Mawaqit are two sections:

1_temporal:

And it is the months of hajj.

"Shoals, Dhul al_Qada, and Dhul al_hajjah".

2_locational:

And it is the one who want hajj or umrah should do ihram from it,

which is five:

*Dhul- Hulaifa.

It is the Miqat of the people of Medina and those who passed through it, and is about 420 kilometers from Mecca, and is the furthest Miqat from Mecca.

*Al-Juhfah.

It is the Miqat of the people of Sham, Turkey, Egypt, Morocco and those who have been through it, a village near Rabigh, which is about 186 kilometers from Mecca, and people are now ihram of Rabigh, which is located west of it.

*Yalamlam.

And it is the Miqat of the people of Yemen and who ever saw her or went through it, and Yalamlam is a valley about 120 km from Mecca, now called Saadia.

*Qarn-al-Manazil.

And it is the Miqat of the people of Najd and Taif and those who have been through it, and he is now famous for the great torrent between him and Mecca about 75 kilometers.

*Dhat Irq.

And it is the Miqat of the people of Iraq and who ever saw it or went through it, and it's a valley called al_dariba, between them and Mecca about 100 kilometers, and whoever was his house without AL_Mawaqit from the side of Mecca was ihram from it.



And if he is on his way to the right or north of these Mawaqit, he's done ihram if he follows the nearest Miqat from him, so if he doesn't follows Miqat like the people of Suaken in Sudan and those who pass through their path are doing ihram from Jeddah, It is not permissible for those who have been through these Mawaqit and he wants hajj or umrah to be exceeded except mahram, So if he is in the plane and he wants hajj or umrah, he had to do the ihram if he took the Miqat off from him, He prepares and wears ihram clothes before the miqat are aligned, so if he is follow it to hold the intention of ihram immediately, It is not permissible for him to delay him to land in Jeddah, because that is an abuse of the limits of Allah, and who passed the Mawaqit and he does not want hajj or umrah, then he seemed to him to do hajj or umrah so he must do ihram of the place where he's determined to do it, because in the two correct Abn Abbas's hadith "God bless them" in mentioning Mawaqit, And who is without it, from where he was raised, and if he passes through these Mawaqit, he does not want hajj or umrah, but he wants Mecca for another purpose, such as asking for knowledge, visiting a relative, treating a disease, trading or so on.

He does not have to do anything about it if he has performed the obligatory duty, to the previous hadith of Abn Abbas and in it:

"So, these are the Mawaqit for all those living at those places, and besides them for those who come through those places with the intention of performing Hajj and Umrah".

His understanding is that those who don't want them don't have to do it.


*About Abn Abbas "god bless them":

"That the messenger of god "peace be upon him" had fixed Dhul Hulaifa as the Miqat for the people of Medina; Al-Juhfah for the people of Sham; and Qarn Ul-Manazil for the people of Najd; and Yalamlam for the people of Yemen. So, these (above mentioned) are the Mawaqit for all those living at those places, and besides them for those who come through those places with the intention of performing Hajj and Umrah and whoever lives within these places should assume Ihram from his dwelling place, and similarly the people of Mecca can assume ihram from Mecca".

Agreed on it.


"For the people of Medina Dhul-Hulaifa is the place for entering upon the state of Ihram, and for (the people coming through the other way, i.e. Syria) it is Juhfah; for the people of Iraq it is Dhat al-'Irq; for the people of Najd it is Qarn (al-Manazil) and for the people of Yemen it is Yalamlam".

Narrated by: Jaber Abn Abd Allah / the speaker: Muslim / the source: hadith Muslim / page or number: "1183" / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.


here-here
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 11-29-2020, 04:36 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,313
root

مناسك العمرة
أركان العمرة ثلاثة :إحرامٌ ،وطوافٌ ،وسعيٌ
واجبات العمرة :الإحرام بها من الحِلِّ أي من الميقات،حلقٌ أو تقصيرٌ، وما سوى ذلك من السنن

العمرة خطوة بخطوة
إذا وصل المعتمر الميقات: اغتسل ولبس وأحرم ،فإن كان السفر على متن طائرة لا تتوقف إلاَّ في جُدَّة، فيجوز له أن يلبس الإحرام في المنزل أو في المطار أو في الطائرة، وأن يُحرم بعمرة ـ وجوبًا ـ قبل أن يتجاوز الميقات المكاني المتعلق به.

الاغتسال والتطيب للرجال: يُسَنُّ لمريدِ العمرة أن يغتسلَ كما يُغْتَسَلُ للجنابةِ، والاغتسال عند الإحرام سُنَّةٌ في حق الرجال والنساء، حتى المرأة الحائض والنفساء.ويتطيب - التطيب للرجال فقط-بأطيب ما يجد في رأسه ولحيته بدهن عودٍ أو غيره، ولا يضرهُ بقاؤه بعد الإحرامِ.

لبس ثياب الإحرام:ثم يلبس ثياب الإحرام فيلبس الرجل رداءً على النصف الأعلى من البدن وإزارًا على النصف الأسفل من البدن ، ونَعْلًا أو أي شيءٍ تحت الكعبين ،مثل الحذاء طالما لا يغطي الكعبين، حتى لوكان به خيطٌ ،وحتى لو كان مفصَّلًا على القدم أسفل الكعبين -الكعبان هما العظمتان الناتئتان على جانبي القدم- .ولا يلبس شيئًا على رأسه ، ولا حرج إن حمل متاعَه على رأسه ووضع الحقيبة على كتفه لا شيء فيه . .والنظارة ،والاستظلال بالشمسية،والحزام لحفظ النقود لا شيء فيه ، فهذه أشياء لا تستر عورته ولا تغطي بدنه ولكنها لحفظ المتاع .
وأما الرداء الموصَّلُ لقصرِه أو لضيقه أو خِيطَ لوجود الشق فيه ، فهذا جائز: في حق الرجال ولا يعتبر من المخيط المنهي عنه - .وبالنسبة للمرأة:ليس لها لبسٌ معين للإحرام ولكن تستتر بحجابها الكامل بشروطه الشرعية الثمانية ونهيت عن لبس المخيط على الوجه والكفين ، فلا تتنقب ولا تلبس القفازين ، وتستر يديها ووجهها بغيرهما.
الصلاة :ثم يصلي غير الحائض والنفساء الفريضة إن كان وقت فريضة ، وإلا لم يكن وقت فريضة صلى ركعتين مسببتين وأَهَلَّ بعدهما .ولا توجد صلاة مخصوصة بنية سنة الإحرام.
ينوي الإحرام ويلبي ،والإحرام نية الدخول في النسك والتلبس به ، وصفة التلبية للعمرة :«لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ عُمْرَةً»ويكمل التلبية " لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ ، لَبَّيْكَ لا شَرِيكَ لَكَ لَبَّيْكَ ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنَّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ لا شَرِيكَ لَكَ" . ويُستحبُّ له أن يرفع بها صوتُه ويُسمع بها من حوله لما في رفع الصوت بالتلبية من إظهارٍ لشعائر الله وإعلان بالتوحيد "أن رسولَ اللهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ سُئل : أيُّ الحجِّ أفضلُ ؟ قال «العَجُّ وَالثَّجُّ».الراوي : أبو بكر الصديق - المحدث : الألباني - المصدر : صحيح الترمذي-الصفحة أو الرقم: 827 - خلاصة حكم المحدث : صحيح-الدرر-
العجّ
:رفع الصوت بالتلبية، والثّجّ:سيلان دماء الهدْى.ويستمر في التلبية في العمرة من الإحرام إلى أن يشرعَ في الطواف.
الطواف :فإذا وصل المسجد الحرامَ قدم رِجْلَه اليمنى لدخوله، ويقول الأدعية المأثورةَ لدخول المساجد، منها: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَسَلِّمْ، اللَّهُمَّ افْتَحِ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ»صححه الألباني، أو «أَعُوذُ بِاللهِ الْعَظِيمِ وَبِوَجْهِهِ الْكَرِيمِ وَسُلْطَانِهِ الْقَدِيمِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم»صححه الألباني
ويستحضر حال دخوله‑عظمةَ اللهِ تعالى ونعمَه عليه بتيسير الوصول إلى بيته الحرام، كُلُّ ذلك في خشوعٍ وخضوعٍ وتعظيمٍ،ويكون على وضوء.
يتقدم إلى البيت
وهو على طهارة ، مُتّجهًا نحوَ الحَجَرِ الأسود ليبتدىء الطوافَ. فيستلم الحجرَ الأسودَ بيده اليمنى ويُقَبّله إن تيسّر له ذلك، يفعلُ ذلك تعظيمًا لله عز وجل، واقتداءً برسول الله صلى الله عليه وسلّم لا اعتقادًا أنّ الحجرَ ينفعُ أو يُضرُّ، فإنما ذلك لله عز وجل.
فإن لم يتيسر له تقبيل الحَجَر مباشرة ، استلمه بيده وقبَّلها.فإن لم يستطع أن يستلمه بيده ؛استلمه بشيء في يده،وقبَّل ذلك الشيء، فإن لم يستطع فلا يزاحم،ويكفي أن يُشير إليه بيده ولو من بعيد ولا يقبل يده .ويقول عند استلامه "بسم الله والله أكبر"، ثم يأخذُ ذات اليمين، ويجعلُ البيتَ عن يساره، فإذا وصل الركنَ اليماني استلمه إن تيسّر له بدون تقبيلٍ ،فإن لم يتيسر له فلا يزاحم ولا يشير إليه عن بعد.ويقول بين الركن اليماني والحجَر الأسود "رَبَّنَا آتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الاٌّخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النار "البقرة 201.
ولا يستلم من البيت سوى الحجر الأسود والركن اليماني؛لأن النبي صلى الله عليه وسلّم لم يستلم سواهما.
والسنةُ للرجل في هذا الطواف ـ أعني الطواف أول ما يَقدمُ ـ أن يضطبعَ في جميع طوافهِ ويرْمَلَ في الأشواطِ الثلاثةِ الأولى منه، دون الأربعةِ الباقيةِ. فأمّا الاضطباع فهو أن يُبرز كتفَه الأيمنَ، فيجعلَ وسطَ ردائهِ تحتَ إبطهِ وطرفيهِ على كتفهِ الأيسر.
ويستمر الاضطباع من ابتداء طواف القدوم إلى انتهائه ، فإذا فرغ من الطواف أعاد ردائَهُ إلى حالتِهِ قبل الطواف .
وأما الرَّمَلُ فهو : إسراعُ المشي مع مُقاربة الخُطا؛ في الثلاثة أشواط الأولى فقط. الاضطباع والرَّمَل:خاصان بطواف العمرة ، وطواف القدوم للمفرد والقارن.أي في الطواف الأول ، وهو الطواف الذي يأتي به أول ما يقدم مكّة .فتاوى ابن باز :16/60.والطواف يكون سبعةَ أشواطٍ، يبتدىء من الحجر الأسود وينتهي به. ولا يصحُّ الطوافُ من داخل الحِجْرِ. فإذا أتمَّ سبعةَ أشواطٍ، تقدَّمَ إلى مقامِ إبراهيمَ فقرأ "وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَهِيمَ مُصَلًّى"، ثم صلى ركعتين خلفَه قريبًا منه إن تيسَّر، وإلا فبعيدًا، يقرأ في الأولى بعد الفاتحة "قُلْ يأَيُّهَا الْكَفِرُونَ" وفي الثانية بعد الفاتحة "قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ" . *ثم يذهب إلى زمزم فيشرب منها ويصب على رأسه " زمزمُ طعامُ طُعْمٍ وشفاءُ سُقْمٍ "صححه الألباني . وصحح ابن حجر حديث " زمزم لما شُرب له"صححهالألباني . ثم يرجع إلى الحجر الأسود فيستلمه إن تيسر له، وإلا فلا يشير إليه.
السعي بين الصفا والمروة
ثم يخرج إلى المسعى ليسعى، فإذا دنا من الصفا قرأ "إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا "، ولا يقرؤها في غير هذا الموضع - أي في بداية السعي فقط -.-.أبدأُ بما بدأ اللهُ به. ثم يرقى على الصفا حتى يرى الكعبة، فيستقبلها ويرفع يديه فيحمدَ الله ويدعو ، - وَكَانَ- صلى الله عليه وسلم - إِذَا وَقَفَ عَلَى الصَّفَا يُكَبِّرُ ثَلاثًا، وَيَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ»،.يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ .
-دعاء مسنون -، ويدعو بينها - دعاء مطلق
- أي:ذكر + دعاء مطلق ،ذكر + دعاء مطلق- ذكر ، ثم ينزلُ من الصفا إلى المروة ماشيًا حتى يصلَ إلى العمودِ الأخضرِ؛ فإذا وصَلَه، أسرع إسراعًا شديدًا بِقَدْرِ ما يستطيع إن تيسر له بلا أذية- الهرولة -، حتى يصلَ إلى العمودِ الأخضرِ الثاني، ثم يمشي على عادته حتى يصلَ المروةَ، فيرقَى عليها ويستقبلَ القِبلةَ، ويرفعَ يديه فيحمدَ الله ويدعو بما شاء أن يدعو- دعاء مطلق-، يُكَبِّرُ ثَلاثًا، وَيَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ»، يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ -دعاء مسنون -، ويدعو بينها - دعاء مطلق-.أي:ذكر + دعاء مطلق ،ذكر + دعاء مطلق- ذكر.
ثم ينزلُ من المروة إلى الصفا يمشي في موضعِ مشيه، ويُسِرعُ في موضع إسراعه- الهرولة للرجال-، فيرقى على الصفا، ويستقبلُ القِبلَة ويرفع يديه ويقولُ مثلَ ما سبق في أول مرة،يُكَبِّرُ ثَلاثًا، وَيَقُولُ «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ»، يُكررّ ذلك ثلاثَ مراتٍ -دعاء مسنون -، ويدعو بينها - دعاء مطلق-.أي:ذكر + دعاء مطلق ،ذكر + دعاء مطلق- ذكر. ويقولُ في بقية سعيه ما أحب من ذكرٍ وقراءةٍ ودعاء.
والصعود على جَبَلَيِّ الصفا والمروة، والسعي الشديد- الهرولة- بين العَلَمين، كلها سُنَّةٌ وليست بواجبٍ. وبذا أتمَّ سعيَه سبعةَ أشواطٍ، من الصفا إلى المروة شوطٌ، ومن المروةِ إلى الصفا شوطٌ آخر.بادئًا من الصفا منتهيًا عند المروة.
الحلق
بعد ذلك يتحلل بحلق رأسه إن كان رجلاً أو تقصيره، والحلقُ أفضلُ إلا أن يكون مُتمتعًا والحجُّ قريب لا يمكن أن ينبتَ شعرُه قبلَه، فالتقصير أفضل، ليبقى الشعرُ فيحلقَه في الحج. ويسن أن يبدأ باليمين .ويجب أن يكونَ الحلقُ شاملاً لجميع الرأس.وكذلك التقصير يعمُّ به جميع الرأس.وأما المرأة فتُقَصِّر شعر رأسها بكل حال، ولا تحلق، فتقصر من كل قَرنٍ أُنملة.
وبهذه الأعمال تمت عمرته وحل منها حِلًّا كاملاً، يُبيح له جميعَ محظوراتِ الإحرامِ.ويفعل ما فعله المحلُّون من اللِّباس الطيِّب وإتْيان النِّساء وغير ذلك
.
بهذا تحلل من العمرة ويبقى على تحلله إلى يوم التروية


________________


The ceremony of umrah.





The pillars of umrah are three:



ihram and tawaf and sa'y.



The Umrah Duties:




Al_ihram from the Miqat, Shaving or shortening hair and other that is sunnah.




Al_Umrah step-by-step.



*If the Mu'tamir arrives to the Miqat:

He has to washing, dressing, and ihram, so if traveling on a plane doesn't stop except in Jeddah, It is permissible for him to wear ihram at home, at the airport or on the plane, he should to do ihram to umrah obligation before he exceeded the locational Miqat related to him.

*Washing and perfume for men:

It is permissible for those who want umrah to wash as they wash for the Janaba, and the washing when ihram is a sunnah against men and women, even menstruating and "Woman who has just given birth" women, The perfume is placed only for men with the best of what is found in his head and beard and his presence does not harm him after Ihram.

*Wearing ihram clothes:

For a man:

Then he wears ihram clothes and the man wears a robe on the upper half of the body and Ezra on the lower half of the body, and anything under the heels, like a shoe,as long as it doesn't cover the heels, even if it has a thread, even if it's detailed on the foot under the heels, And he doesn't wear anything on his head, And it's okay if he puts his stuff on his head, And putting the bag on his shoulder there's nothing in it and the glasses and using the umbrella and the belt to save money nothing in it, these things do not cover his nakedness and do not cover his body, but to save the belongings, As for the robe connected to a short length or because of its narrowness or thread because of the hole in it, this is permissible for men and is not considered to be a forbidden sewn off.

As for a woman:

She has no specific clothing for the haram, but she is covered with her full veil with his eight legal conditions and she stopped wearing sewn on the face and hands, so she don't wear niqab and do not wear gloves, and cover her hands and face with others.

*The prayer:

Then he prays the obligatory one if it is a time of obligatory, except for menstruating and (Woman who has just given birth), otherwise, if it wasn't the time of obligatory one he must pray two rak'ahs, declared Ihram to perform umrah, There is no special prayer with the intention of the sunnah of Ihram.

*He intends to be ihram and say "Oh, my Lord, here I am at Your service":

And the ihram is the intention to get into the rituals and wear it, and the recipe for umrah to say:

" Oh, my Lord, here I am at Your service for umrah"

And complement this:

"I respond to Your call Oh, my lord! I respond to Your call. You have no partner. I respond to Your call. All praise, thanks and blessings are for You. All sovereignty is for You. And You have no partners with You".

And he likes to raise his voice and hear it around him, when there is a voice raising by saying "Oh, my Lord, here I am at Your service" a demonstration of the rituals of God and a declaration of monotheism.

"The Messenger of Allah was asked: "Which Hajj is the most virtuous?" He said: "That with raised voices "Al-Ajj" and the flow of blood "of the sacrifice" "Al-Thajj"".

The narrator: Abo Bakr al_siddiq / the speaker: Al_albani / the source: hadith Al_Tarmazi / page or number: 827 / Summary of the speaker’s judgment: it’s true.


And he continues to saying "Oh, my Lord, here I am at Your service for umrah" from Ihram until he starts to tawaf.

*AL tawaf:

If he reaches the Haram mosque, he introduces his right foot to enter it, and he says the prayers known to enter the mosques, including:

"he should invoke blessing on the prophet "peace be upon him" and then he should say: Oh, Allah, open to me the gates of thy mercy".

Corrected by Al_albani.

Or:

" I seek refuge in Allah, the Magnificent, and in His noble face, and in his eternal domain, from the accursed Devil".

Corrected by Al_albani.

When he enters, he evokes the greatness and grace of Allah by facilitating access to his Haram mosque, all in reverence, submission and veneration, and be on ablution.

He steps into the house on a cleanliness, heading towards the black stone to start the tawaf, he receives the black stone with his right hand and kiss it if it is possible for him to do so, and he does so in the best interests of Allah almighty, and follows the example of the Messenger of Allah "peace be upon him", there is no belief that stone works or harms, but that is to Allah.

And if he can't kiss, take it with his hand and kiss it, and if he can't take it with his hand, he'll take it with something in his hand, and kiss this thing, and if he cannot, he will not get crowded, and it is enough to point to him with his hand even from afar and not kiss his hand, and he says when he receives

"In the name of God and God is greatest"

Then he takes the same right, and makes the house to his left, and if he reaches the right corner receive it if it is available to him without kissing, and if he doesn't have it, he doesn't get crowded, he doesn't point to him from far away, and he says between the right corner and the black stone:

"Our Lord, give us in this world good and in the Hereafter good and protect us from the punishment of the Fire".

Surah Al_Baqara……"201".

And only the black stone and the right corner are received from the house, because the Prophet "peace be upon him" has received only them.

And the sunnah for the man on this tawaf, I mean the tawaf as soon as it comes, to show his right shoulder in all his tawaf and accelerate the walk in the first three runs of it, without the remaining four, and continues to show his right shoulder starting from the tawaf coming to the end, and if he finishes the tawaf he returns his robe to his condition before the tawaf.

And showing the right shoulder and accelerate the walk he only does them on the tawaf Al_umrah, and Arrival Tawaf for a separated and the combine one,

i.e.

In the first tawaf "it is the tawaf that he does the first time he is introduced to Mecca".

Fatwas IBN BAZ. "16/60".

*And the tawaf is seven runs, starts with the black stone and ends up with it, and it's not right to do the tawaf from inside the stone, and if he has completed seven runs, he progresses to the tomb of Abraham and he reads:

"And take, from the standing place of Abraham a place of prayer".

Then he prayed two rak'ahs behind him or close to him, if possible, otherwise, far away, and he reads in the first rak'ahs after faatiha:

"Say, Oh disbelievers".

And in the second after faatiha:

"Say, He is Allah, he is the One".

Then he goes to Zamzam, he drinks from it and he gets shot on the head.

"Zamzam food taste and heal disease".

Corrected by Al_albani.

And Abn Hajar has correct the hadith:

" Zamzam for what he drank for it".

Corrected by Al_albani.

Then he returns to the black stone and receives it if it is available to him, otherwise he will not refer to it.

*Al_Sa'y between safa and Marwah.

Then he goes out into the plaice to do sa'y, and if he come from the safa he reads:

"Indeed, al-Safa and al-Marwah are among the symbols of Allah. So, whoever makes Hajj to the House or performs umrah there is no blame upon him for walking between them".

And he doesn't read it elsewhere.

i.e.

Only at the beginning of the sa'y.

And a started with what God started and then rise up on the safa until he sees the Kaaba, So he receives her and raises his hands and he praises God and prays, and the messenger of god "peace be upon him" was if he stand on the safa he say "Allah Akbar" three time, and he says:

"None has the right to be worshipped but Allah alone, who has no partner,

His is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things

. None has the right to be worshipped but Allah alone, He fulfilled His

Promise, He aided His slave, and He alone defeated Confederates".

He repeating the same thing like

this three times. Then he would ask Allah for what he liked, Then he goes down from safa to Marwah, walking until he reaches the green column, If he arrives, he will speed up as quickly as he can if he can, unharmed until he reaches the second green column, then walks on his habit until he reaches the Marwah, So he rises on it and receives the Qibla, and raises his hands, and he praises God and prays for what he wants to pray.

And he says:

"Allah Akbar" three time, and he says:

"None has the right to be worshipped but Allah alone, who has no partner,

His is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things

. None has the right to be worshipped but Allah alone, He fulfilled His

Promise, He aided His slave, and He alone defeated Confederates".

He repeating the same thing like

this three times. Then he would ask Allah for what he liked, then he comes down from marwa to safa, walks in the place of his walk, and he's speeding up in a rapid position. "the jogging for man only", he rises on the safa, receives the Qibla, raises his hands and says like before the first time, and he says:

"Allah Akbar" three time, and he says:

"None has the right to be worshipped but Allah alone, who has no partner,

His is the dominion and His is the praise, and He is Able to do all things

. None has the right to be worshipped but Allah alone, He fulfilled His

Promise, He aided His slave, and He alone defeated Confederates".

He repeating the same thing like

this three times. Then he would ask Allah for what he liked, and he says in the rest of his sa'y what I like of mentioning and reading and prayers.

And climbing on the mountains of Safa and Marwa, and the intense pursuit "jogging" between the two flags, It's all a sunnah, not a duty. thus, he completed his quest seven runs, from safa to marwa one half, and from marwa to safa another half. Starting from the safa is finished at the marwa.

*The shaving:

Then he decomposes by shaving his head or shortening it if he's a man.

And the shaving is better if he is "Enjoyment", and the hajj is closed, and he can't grow his hair before it, so the shortening is better, so that the hair stays and shaves it in hajj.

And he can start on the right, and the shaving must be in all_ head, as well as shortening the hair all the head, as for women, the hair of her head is short in every way, and she doesn't shaving, but she take from every strands is a part, and with these works he was complete his umrah and completely dissolved, allowing him all the prohibitions of Ihram.

And he does what the dissolved people did with good dress, and get in the woman and so on.

So, he's decomposing from the umrah and he must stay on his decompose it until the 8th day of Dhul-Hajjah.

-here-

رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 01:15 PM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر