العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم اليوم, 12:10 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,317
Post لم يصلوا مزدلفة إلا بعد طلوع الشمس They did not reach Muzdalifah until after sunrise Il n'arrivèrent à Mouzdalifa qu'au lever du soleil

لم يصلوا مزدلفة إلا بعد طلوع الشمس

They did not reach Muzdalifah until after sunrise

Il n'arrivèrent à Mouzdalifa qu'au lever du soleil



السؤال
ذهبت هذه السنة أنا وزوجي إلى الحج وعندما أراد أصحاب الحملة الذهاب إلى مزدلفة سألوا الجميع من يريد البيات في مزدلفة ومن لا يريد وعندما علم أن هناك مجموعة من الأشخاص تريد البقاء والمبيت في مزدلفة قالوا لنا انتظروا إلى أن يحضر الباص وحضر الباص الساعة العاشرة ليلا وركبنا وكان الباص بطيئا جدا بحيث وصلنا إلى مزدلفة الساعة السابعة صباحا فهل علي دم لأني لم أستطع دخول مزدلفة والمبيت فيها وكذالك الصلاة فيها ؟

الجواب
الحمد لله.
أولا :
المبيت بمزدلفة واجب عند جمهور العلماء ، وذهب بعضهم إلى أنه ركن .
واختُلف في القدر الواجب على أقوال ، ومذهب الشافعية والحنابلة : أن الوجود بمزدلفة واجب ولو لحظة , بشرط أن يكون ذلك في النصف الثاني من الليل بعد الوقوف بعرفة , ولا يشترط المكث , بل يكفي مجرد المرور بها .
فإذا كنتم دخلتم داخل حدود مزدلفة ولو لحظة فيما بين منتصف الليل إلى الفجر ، فقد أتيتم بالواجب .
وإن لم تتمكنوا من دخول مزدلفة ، لزحمة السير ، فلا شيء عليكم ؛ لأن الواجبات تسقط بالعذر ، قال تعالى "
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا " البقرة/286.
وقد سئل الشيخ ابن باز رحمه الله : لم نستطع المبيت في مزدلفة لأننا لم نجد مكاناً إلا على الطريق ولا يسمحون لأحد بالوقوف على الطريق. فانصرفنا إلى منى فهل علينا شيء ؟
فأجاب : "إن كان لم يجد مكاناً في مزدلفة أو منعه الجنود من النزول بها فلا شيء عليه ؛ لقول الله سبحانه "
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ " ، وإن كان ذلك على تساهل منه فعليه دم مع التوبة" انتهى من "فتاوى ابن باز" (17/287).
وينظر جواب السؤال رقم 14632 .
ثانيا :
قد أخطأتم خطأ عظيما بتأخير الصلاة عن وقتها ؛ لأن ذلك محرم ، بل كبيرة من كبائر الذنوب ، قال الله تعالى " إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا " النساء / 103، وقال سبحانه " فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا " مريم/59 ، والسنة تأخير المغرب وجمعها مع العشاء في مزدلفة ، لكن
إذا خشي الإنسان خروج وقت العشاء قبل أن يصل إلى مزدلفة ، فإن الواجب عليه أن يصلي في الطريق ، ويصلي على حسب حاله ، إن كان ماشيا وقف وصلى الصلاة بقيامها وركوعها وسجودها ، وإن كان راكبا ولم يتمكن من النزول فإنه يصلي وهو راكب سيارته ، لقوله تعالى "فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ"التغابن / 16 .
ومن بقي في عرفة إلى نحو الساعة العاشرة ليلا ، وهو يعلم ازدحام السير ، فإن الأولى له أن يصلي المغرب والعشاء في عرفة ، لا سيما إن كان معه نساء ، يصعب عليهن النزول والصلاة أثناء الطريق .
والمقصود أنه لا يُترك الواجب لأجل تحصيل السنة .
والواجب عليكم هو التوبة إلى الله تعالى من تأخير الصلاة ، ولا شيء عليكم غير هذا .

والله أعلم .


المصدر: الإسلام سؤال وجواب

رد مع اقتباس
  #2  
قديم اليوم, 12:28 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,317
Post



They did not reach Muzdalifah until after sunrise
Question

This year my husband and I went for Hajj. When the people in our group wanted to go to Muzdalifah, they asked everyone: Who wants to stay overnight in Muzdalifah and who does not? When they found out that there were some people who wanted to stay overnight in Muzdalifah, they said to us: Wait until the bus comes. The bus came at 10 PM and we got on, but the bus was so slow that we only reached Muzdalifah at 7 AM. Do I have to offer a sacrifice, because I was not able to enter Muzdalifah and stay there overnight or pray there?
Answer
Praise be to Allah.
Firstly:
Staying overnight in Muzdalifah is obligatory according to the majority of scholars; some of them are of the view that it is a pillar or essential part of Hajj.
There was a difference of opinion as to how long one must stay there. The view of the Shaafa‘is and Hanbalis is that staying in Muzdalifah is obligatory, even if it is only for a moment, so long as that occurs in the second half of the night, after standing in ‘Arafah, and it is not essential to stay there; rather it is sufficient to simply pass through it.
So if you had entered within the boundaries of Muzdalifah, even for a moment, between halfway through the night and dawn, then you have done what is required.
But if you were not able to enter Muzdalifah because the roads were so crowded, then you do not have to do anything (to compensate for that), because obligatory duties are waived when one is unable to do them. Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning): “On no soul does Allah place a burden greater than it can bear” [al-Baqarah 2:286].
Shaykh Ibn Baaz (may Allah have mercy on him) was asked: We were not able to stay overnight in Muzdalifah because we could not find any space except on the road, and they do not allow anyone to stop in the road, so we left and went to Mina. Do we have to do anything (to compensate for that)?
He replied:
If there was no space in Muzdalifah or the troops did not let him stop, then he does not have to do anything (to compensate for that), because Allah, may He be glorified, says (interpretation of the meaning): “So keep your duty to Allah and fear Him as much as you can” [at-Taghaabun 64:16]. But if that was due to carelessness on his part, then he has to offer a sacrifice and also repent.
End quote from Fataawa Ibn Baaz (17/287)
See also the answer to question no. 14632
Secondly:
You made a serious mistake by delaying the prayer until the time for it was over, because that is haraam and is in fact a major sin. Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning):
“Verily, the prayer is enjoined on the believers at fixed hours”
[an-Nisa’ 4:103]
“Then, there has succeeded them a posterity who have given up As-Salat (the prayers) (i.e. made their Salat (prayers) to be lost, either by not offering them or by not offering them perfectly or by not offering them in their proper fixed times, etc.) and have followed lusts. So they will be thrown in Hell”
[Maryam 19:59].
The Sunnah is to delay Maghrib and put it together with ‘Isha’ in Muzdalifah, but if a person is afraid that the time for ‘Isha’ will end before he reaches Muzdalifah, then he has to pray on the road, according to his situation. If he is walking, he should stop and pray, standing, bowing and prostrating; if he is riding (in a vehicle) and cannot get off, he should pray on board that vehicle, because Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning): “So keep your duty to Allah and fear Him as much as you can” [at-Taghaabun 64:16].
If a person remains in ‘Arafah until approximately 10 PM, and is aware that the roads are crowded, it is better for him for him to pray Maghrib and ‘Isha’ in ‘Arafah, especially if he has women with him, for whom it is difficult to get off and pray in the road.
The point is that one should not neglect what is obligatory for the sake of something that is Sunnah.
What you have to do is repent to Allah, may He be exalted, for having delayed the prayer, but you do not have to do anything else.
And Allah knows best.
Source: Islam Q&A


رد مع اقتباس
  #3  
قديم اليوم, 12:33 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,317
Post

Il n'arrivèrent à Mouzdalifa qu'au lever du soleil
Question

J'ai fait le pèlerinage cette année en compagnie de mon épouse. Quand les organisateurs du convoi voulurent se rendre à Mouzdalifa, ils interrogèrent tout le monde pour connaître ceux qui voulaient passer la nuit sur place et ceux qui ne le voulaient pas. Quand ils surent qu'il y avait un groupe de pèlerins qui voulaient passer la nuit à Mouzdalifa, ils nous dirent d'attendre que le bus fût disponible. Ce qui fut fait à 22 heures. Nous montâmes à bord et le véhicule se mit en route avec une lenteur telle que nous n'arrivâmes à Mouzdalifa qu'à 07 heures. Devrais-je procéder à un sacrifice pour n'être pas entrée dans Mouzdalifa à temps pour y passer la nuit et prier?

Texte de la réponse








Louange à Allah.
Premièrement, passer la nuit à Mouzdalifa est un devoir selon la majorité des ulémas. D'autres soutiennent qu'il est un pilier du pèlerinage. Le minimum de temps à y passer fait l'objet d'une divergence de vues: pour les Chafiites et les Hanbalites, le devoir réside dans le fait de se retrouver à Mouzdalifa, ne serait-ce qu'un instant après minuit au cours de la nuit commençant au bout du stationnement à Arafa. Le séjour sur place n'est pas exigé comme condition car il suffit de passer.
Si vous vous étiezretrouvés à l'intérieur de Mouzdalifa, ne serait qu'un instant entre minuit et l'aube, vous vous seriez acquitté de votre devoir. Si vous n'aviez pu arriver à Mouzdalifa en raison de l'embouteillage, vous n'encourez rien car les devoirs s'effacent en cas d'empêchement, d'après cette parole du Très-haut: Allah n'impose à personne ce qui dépasse ses capacités. (Coran,2:286).
Cheikh Ibn Baz (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) a été interrogé en ces termes: Nous n'avons pas pu passer la nuit à Mouzdalifa, faute de place en dehors de la chaussée. Dès lors, nous sommes retournés à Mina. Qu'encourons-nous?
Voici: «Si on ne trouve aucune place à Mouzdalifa et si les forces de l'ordre l'empêchent de descendre, l'intéressé n'encourt rien , compte tenu de la parole d'Allah le Transcendant: Craignez Allah dans la mesure du possible. Si, en revanche, cela résulte d'une certaine négligence de la part du pèlerin, il aura à procéder à un sacrifice expiatoire en plus du repentir.» Extrait de fatwa Ibn Baz (17/287). Voir la réponse donnée à la question n° 14632.
Deuxièmement, vous avez commis une grosse erreur en retardantl'accomplissement de la prière par rapport à son heure car c'est interdit, voire un des péchés majeurs. En effet, Allah Très-haut: la prière demeure, pour les croyants, une prescription, à des temps déterminés. (Coran,4:103). Le Transcendant dit encore: Puis leur succédèrent des générations qui délaissèrent la prière et suivirent leurs passions. Ils se trouveront en perdition.(Coran, 19:59).
La Sunna enseigne le retardement de la prière du coucher du soleil pour l'accomplir avec la deuxième prière de la nuit une fois arrivéeà Mouzdalifa. Si on craint de rater l'écoulement du temps de la seconde prière avant l'arrivée à Mouzdalifa, on prie comme on peut en cours de route: si on est à pied, on s'arrête pour prier normalement. Si on est sur une monture ou abord d'un véhicule et si on ne peut pas descendre, on prie abord de son véhicule compte tenu de la parole du Très-haut: Craignez Allah dans la mesure du possible. (Coran,64:16).
Celui qui reste à Arafa jusqu'à 22 heures tout en état conscient de l'embouteillage, il vaut mieux qu'il fasse les deux premières prières de la nuit sur place. Ceci s'applique particulièrement à celui qui se trouve en compagnie de femmes qui auraient du mal à descendre en cours de route.
Il s'agit de dire qu'on n'abandonne pas un devoir parsouci de se conformer à la Sunna. Votre devoir est de vous repentir devant Allah Très-haut pour avoir retardé la prière. Vous n'avez rien à faire en dehors de çà.
Allah le sait mieux.





Source: Islam Q&A





رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 10:13 AM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر