العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 10-23-2017, 12:45 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,223
Post إذا صلى لغير القبلة دون اجتهاد أو تحرٍ If he prays without facing the qiblah and without trying to work it out or find out



إذا صلى لغير القبلة دون اجتهاد أو تحرٍ

If he prays without facing the qiblah and without trying to work it out or find out


السؤال :
صليت في مكان غريب وبعد انتهاء الصلاة علمت أن القبلة خطأ فهل أعيد الصلاة أم لا ؟ علما بأني لم أجتهد كثيرا لمعرفة القبلة .

الجواب
الحمد لله
أولًا :
استقبال القبلة شرط من شروط صحة الصلاة ، والواجب على كل مصل أن يتحرى جهة القبلة في صلاته ، إما عن طريق العلامات أو الآلات الدالة عليها ، إن كان يمكنه ذلك ، أو عن طريق خبر الثقات من أهل المكان ، الذين لهم معرفة بجهة القبلة .
ثانيًا :
إذا صلى الإنسان ثم تبين له أنه كان منحرفًا عن القبلة ، فإن كان الانحراف قليلاً فإن هذا لا يضر ولا تبطل به الصلاة ؛ لأن الواجب على من كان بعيدًا عن الكعبة أن يتجه إلى جهتها ، ولا يشترط في حقه أن يكون اتجاهه إلى عين الكعبة ، لما رواه الترمذي ( 342 ) وابن ماجه ( 1011 ) من حديث أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم" مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ قِبْلَةٌ " صححه الألباني في إرواء الغليل (292) .
قال الصنعاني رحمه الله في سبل السلام (1/260) : " والحديث دليل على أن الواجب استقبال الجهة ، لا العين في حق من تعذرت عليه العين " انتهى .
وقال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : " وبهذا نعرف أن الأمر واسع ، فلو رأينا شخصا يصلي منحرفا يسيرا عن مسامتة [ أي : محاذاة ] القبلة ، فإن ذلك لا يضر ، لأنه متجه إلى الجهة " انتهى من "الشرح الممتع" (2/273) .
وأما إن كان الانحراف عن جهة الكعبة كثيرا ؛ بحيث تكون صلاتك إلى غير الجهة التي فيها القبلة بأن تكون القبلة خلفه أو عن يمينه أو شماله ففيه تفصيل :
1- فإن كان الإنسان قد تحرى واجتهد ، فلا يلزمه إعادة الصلاة ، لأنه أدى ما عليه ، لقول الله تعالى" فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ " التغابن /16 .
جاء في "فتاوى اللجنة الدائمة" (6/314) : " إذا اجتهد المصلي في تحري القبلة وصلى ، ثم تبين أن تحريه كان خطأ ، فصلاته صحيحة " انتهى .
2- وأما إذا لم يجتهد ولم يتحرّ ، فيلزمه إعادة الصلاة .
قال الشيخ ابن عثيمين في "الشرح الممتع" (2/287) : " إذا صلى بغير اجتهاد ولا تقليد ، فإن أخطأ أعاد ، وإن أصاب لم يُعد على الصحيح " اهـ .
و " التقليد " أن يسأل ثقة عن اتجاه القبلة ويتبع قوله .
وعلى هذا ، فإذا كان انحرافك عن جهة القبلة كثيرًا فيلزمك إعادة الصلاة .
والله أعلم .



الإسلام سؤال وجواب*

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 10-23-2017, 12:47 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,223
Arrow


If he prays without facing the qiblah and without trying to work it out or find out
I prayed in a strange place and after finishing the prayer I realized that the qiblah was wrong. Should I repeat the prayer or not? Please note that I did not try hard to find out the qiblah

Praise be to Allaah. Firstly:
Facing the qiblah is one of the conditions of prayer being valid, and every worshipper should try to find out the direction of the qiblah when praying, either by using natural signs or compasses, if possible, or by asking trustworthy people in the place, who know the direction of the qiblah.
Secondly:
If a person prays then realizes that he was not facing the qiblah, if the deviation was slight then it does not matter and does not invalidate his prayer, because what everyone who is far away from the Ka'bah must do is face its general direction; it is not essential for him to face the Ka’bah itself, because of the report narrated by al-Tirmidhi (342) and Ibn Majaah (1011) from Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) who said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whatever is between the east and the west is qiblah.” Classed as saheeh by al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel (292).
Al-San’aani (may Allaah have mercy on him) said in Subul al-Salaam (1/260): This hadeeth indicates that it is obligatory to face the direction of qiblah, and not the exact position of the Ka’bah for those who are not able to face it precisely. End quote.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: Thus we know that the matter is broad in scope, so if we see someone praying slightly off from the qiblah, that does not matter, because he is facing the general direction. End quote from al-Sharh al-Mumti’ (2/273).
But if the deviation from the direction of the Ka’bah is great, such that your prayer is not in the direction of the qiblah and the qiblah is behind him or to his right or left, then this is subject to further discussion:
1 – If a person has tried to work it out or find out, then he does not have to repeat the prayer, because he has done what was required of him, and Allaah says (interpretation of the meaning):
“So keep your duty to Allaah and fear Him as much as you can”
[al-Taghaabun 64:16]
It says in Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (6/314): If a worshipper tries hard to work out the qiblah and he prays, then he finds out that his estimate was wrong, his prayer is still valid. End quote.
2 – But if he does not try hard to work it out or find out, then he has to repeat the prayer.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen said in al-Sharh al-Mumti’ (2/287): If he prays without trying to work it out and without following someone, if he gets it wrong he has to repeat the prayer, but if he gets it right he does not have to repeat it, according to the correct opinion. End quote.
“Following someone” means asking a trustworthy person about the direction of the qiblah and following what he says.
Based on that, if your deviation from the direction of the qiblah was severe, then you have to repeat the prayer.
And Allaah knows best.


Islam Q&A*
رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 12:08 AM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر