العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 11-02-2017, 01:52 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,221
Arrow أنا شاب لا أريد أن أتزوج ، فماذا أفعل ؟.Advice to one who does not want to get married

أنا شاب لا أريد أن أتزوج ، فماذا أفعل ؟.
Advice to one who does not want to get married

الحمد لله
اعلم – أيها الأخ الكريم - أن الناس ليسوا سواء في أمر الزواج ، فيشترك الناس في أصل مشروعية النكاح ، الذي هو من هدي النبي صلى الله عليه وسلم ، ثم يتأكد في حق شخص أكثر من غيره .
قال ابن قدامة رحمه الله :
" والناس في النكاح على ثلاثة أضرب :
منهم من يخاف على نفسه الوقوع في المحظور أن ترك النكاح فهذا يجب عليه النكاح في قول عامة الفقهاء ، لأنه يلزمه إعفاف نفسه وصونها عن الحرام ، وطريقة النكاح .
الثاني : من يُستحب له ، وهو له شهوة يأمن معها الوقوع في المحظور ؛ فهذا الاشتغال به أولى من التخلي لنوافل العبادة ، وهو قول أصحاب الرأي ، وهو ظاهر قول الصحابة رضي الله عنهم وفعلهم .
قال ابن مسعود لو لم يبق من أجلي إلا عشرة أيام ، وأعلم أني أموت في آخرها يوما ، وليَ طَوْل النكاح فيهن [ أي : القدرة عليه ] ، لتزوجت مخافة الفتنة.
وعَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ : قَالَ لِي ابْنُ عَبَّاسٍ : هَلْ تَزَوَّجْتَ ؟
قُلْتُ : لا !!
قَالَ : فَتَزَوَّجْ ؛ فَإِنَّ خَيْرَ هَذِهِ الأُمَّةِ أَكْثَرُهَا نِسَاءً . رواه البخاري (5069)
وقال إبراهيم بن ميسرة : قال لي طاوس : لتنكحن ، أو لأقولن لك ما قال عمر لأبي الزوائد : ما يمنعك من النكاح إلا عجز أو فجور !!
القسم الثالث : من لا شهوة له ؛ إما لأنه لم يخلق له شهوة كالعنين ، أو كانت له شهوة فذهبت بِكِبَر أو مرض ونحوه ؛ ففيه وجهان :
أحدهما : يستحب له النكاح لعموم ما ذكرنا .
والثاني : التخلي له أفضل لأنه لا يحصل مصالح النكاح ، ويمنع زوجته من التحصين بغيره ، ويضر بها بحبسها على نفسه ، ويعرض نفسه لواجبات وحقوق لعله لا يتمكن من القيام بها ويشتغل عن العلم والعبادة بما لا فائدة فيه .. "
قال ابن قدامة رحمه الله : " وظاهر كلام أحمد أنه لا فرق بين القادر على الإنفاق والعاجز عنه ، وقال ينبغي للرجل أن يتزوج فإن كان عنده ما ينفق أنفق ، وإن لم يكن عنده صبر ..
وهذا في حق من يمكنه التزويج ، فأما من لا يمكنه فقد قال الله تعالى : ( وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا حتى يغنيهم الله من فضله ) . انتهى من المغني (9/341-344) باختصار ، وتصرف يسير .
وحين ذاك نسألك عن سبب هذا الترك والعزوف :
- فإن كنت تظن أن ترك الزواج عبادة تتقرب بها إلى رب العالمين ، وترى أنك حين تعتزل الزواج ترفع منزلتك عند الله ، فأنت حينئذ مخطئ ويخشى عليك من الإثم .
فعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : ( جَاءَ ثَلاثُ رَهطٍ إِلَى بُيُوتِ أَزوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَسأَلُونَ عَن عِبَادَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ ، فَلَمَّا أُخبِرُوا كَأَنَّهُم تَقَالُّوهَا ، فَقَالًُوا أَينَ نَحنُ مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ ؟ قَد غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ ، قَالَ أَحَدُهُم : أَمَّا أَنَا فَإِنِّي أُصَلِّي الَّليلَ أَبَدًا ، وَقَالَ آخَرُ : أَنَا أَصُومُ الدَّهرَ وَلا أُفطِرُ ، وَقَالَ آخَرُ : أَنَا أَعتَزِلُ النِّسَاءَ فَلا أَتَزَوَّجُ أَبَدًا ، فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : أَنتُمُ الَّذِينَ قلُتُم كَذَا وَكَذَا ؟ أَمَا وَاللَّهِ إِنِّي لأَخشَاكُم للَّهِ وَأَتقَاكُم لَه ، لَكِنِّي أَصُومُ وَأُفطِرُ ، وَأُصَلِّي وَأَرقُدُ ، وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ ، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتِي فَلَيسَ مِنِّي ) رواه البخاري (5063) ومسلم (1401)
وانظر جواب السؤال رقم (34652)
- وإن كنت لا تريد الزواج لعدم وجود الرغبة الجنسية ، أو تتوهم عدم القدرة على القيام بحقوق الزوجية ، وخشية التقصير في تلبية حاجة الزوجة ، فأقول لك : حينئذ لا حرج عليك في ترك الزواج ، ولكن لا تعتمد على ظنونك وأوهامك ، بل ينبغي لك استشارة الطبيب المختص ، وتطلب النصح منه ، فإنه أقدر على تشخيص حالتك ، وقد يكون لديه من النصح والعلاج ما لا يخطر لك على بال ، فلا تتردد في زياته ، ولا يمنعك الحياء ، فإن أمر العلاج لا ينبغي أن يستحيى منه .
- وأما إن قلت إنك تخشى العالة والفقر ، ولا تملك من النفقة ما يمكنك من القيام على شؤون الأسرة ، فأقول لك : سَدِّد وقارب ، وعليك بالقناعة والكفاف ، وظن بالله خيرا ، فإنه سبحانه قد وعد على لسان نبيه صلى الله عليه وسلم بإعانة من يريد العفة ويطلب الحلال بالزواج .
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
( ثَلاثَةٌ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ عَونُهُم : المُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، وَالمُكَاتِبُ الذي يُرِيدُ الأَدَاءَ ، وَالنَّاكِحُ الذِي يُرِيدُ العَفَافَ ) رواه الترمذي (1655) وحسنه الألباني في صحيح الترمذي .
- وإن كان عندك ما تريد إنجازه وتحقيقه : من شهادة أو منصب أو مشروع ونحو ذلك ، وتقول أنجزه ثم أُقدِمُ على الزواج بعده .
فنقول لك : لم تترك الزواج تعللا بذلك؟
لم يكن الزواج يوما قط عائقا عن الإنجاز ، بل غالبا ما يكون حافزا ومشجعا ، وإنما تلك وسوسة شيطان ، أوحاها إلى أذهان كثير من الشباب حتى غَدَت ثقافةً وعادةً في مجتمعاتنا ، فأصبَحتَ تَسمَعُ الكثير ممن يؤخر زواجه أو زواج ابنه أو ابنته بمثل هذه الدعاوى ، وصارت مجتمعاتنا مثقلة بآفات العزوبة والعنوسة وتأخر سن الزواج ، ومع ذلك لا نجد الإنجاز ولا التطور ولا التقدم ، في حين أن الجيل الأول من المسلمين كانوا يعجلون في الخير ولا يؤخرون الزواج ، وكانت إنجازاتهم أعظم الإنجازات وأتمها .
يقول الشيخ ابن باز رحمه الله تعالى في "مجموع الفتاوى" (20/421) :
" الواجب البدار بالزواج ، ولا ينبغي أن يتأخر الشاب عن الزواج من أجل الدراسة ، ولا ينبغي أن تتأخر الفتاة عن الزواج للدراسة ، فالزواج لا يمنع شيئا من ذلك ، ففي الإمكان أن يتزوج الشاب ، ويحفظ دينه وخلقه ويغض بصره ، والزواج فيه مصالح كثيرة ، ولا سيما في هذا العصر ، ولما في تأخيره من الضرر على الفتاة وعلى الشاب ، فالواجب على كل شاب وعلى كل فتاة البدار بالزواج إذا تيسر الخاطب الكفء للمرأة ، وإذا تيسرت المخطوبة الطيبة للشاب " انتهى .
ثم فوق ذلك كله :
كيف لو علمت أنك بزواجك تحفظ نصف دينك :
عن أنس بن مالك رضي الله عنه : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال " مَن رَزَقَهُ اللَّهُ امرَأَةً صَالِحَةً فَقَد أَعَانَهُ عَلَى شَطرِ دِينِهِ ، فَليَتَّقِ اللَّهَ فِي الشَّطرِ الثَّانِي " رواه الحاكم في "المستدرك" (2/175) والطبراني في "الأوسط" (1/294) ، والبيهقي في "شعب الإيمان" (4/382) ، وقال الحاكم : هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه . وقال الذهبي في التلخيص : صحيح . وحسنه الألباني في "صحيح الترغيب" (2/192)
وكيف إذا علمت أنك بزواجك تمتثل وصية رسول الله صلى الله عليه وسلم حين قال" يَا مَعشَرَ الشَّبَابِ ! مَنِ استَطَاعَ مِنكُمُ البَاءَةَ فَليَتَزَوَّج ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلبَصَرِ وَأَحصَنُ لِلفَرجِ " رواه البخاري (5065) ومسلم (1400)
وكيف لو علمت أن لك في ولدك الصالح صدقة جارية ، حين تربيه على الخلق والإيمان ، وأنك تؤجر على زواجك إذا احتسبته عند الله تعالى ، انظر جواب السؤال رقم (8891)
وأنك بزواجك تحفظ نفسك ، وتغض بصرك ، وتسد عليك بابا من أعظم أبواب الشيطان التي يغوي بها الناس ، وقد لا تكون تشعر بخطره الآن ، ولكن الفتنة تأتي من حيث لا يعلم الإنسان ، فلا بد أن يحرص على غلق الأبواب قبل أن تفتح وهو لا يشعر .
يقول النبي صلى الله عليه وسلم : ( مَا تَرَكتُ بَعدِي فِي النَّاسِ فِتنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ ) رواه البخاري (5096) ومسلم (2741)
إن الزواج ـ أيها الأخ الكريم ـ راحة وطمأنينة وسكينة ، وهو خير متاع الدنيا ، وفيه من ذلك ما جعله الله آية للناس ، وذكره في كتابه ليتفكروا ويتأملوا عظيم قدرته سبحانه فقال :
( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ) الروم/21
فهل يبقى بعد ذلك كله تردد ؟!
اعزم وتوكل على الله ، والله يعينك ، ويهيئ لك الزوجة الصالحة التي تعينك على طاعة ربك ، ويرزقك الذرية الطيبة التي تكون ذخرا لك في المعاد عند الله .
وانظر جواب السؤال رقم (6254)
والله أعلم .


الإسلام سؤال وجواب*
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 11-02-2017, 01:54 AM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,221
Arrow

Advice to one who does not want to get married

I am a young man and I do not want to get married. What should I do?.


Praise be to Allaah. You should note that people are not all the same when it comes to marriage. The basic principle that marriage, which was the way of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), is prescribed, applies to all people, but it may be more important in the case of some people than others.
Ibn Qudaamah (may Allaah have mercy on him) said:
With regard to marriage, people are of three types:
1 – Some fear that they may fall into haraam things if they do not get married. Such a person has to get married, according to the majority of fuqaha’, because he has to keep himself chaste and protect himself against doing haraam things, and the way to do that is getting married.
2 – For some it is mustahabb. This is the one who feels desire but there is no danger of his falling into haraam. It is better for him to get married than to devote himself to naafil acts of worship. This is the view of ashaab al-ra’y and it is the view of the Sahaabah (may Allaah be pleased with them and their deeds).
Ibn Mas’ood said: If I only had ten days to live and I knew that I would die at the end of them, and I had any desire to get married, I would get married, for fear of fitnah (temptation).
It was narrated that Sa’eed ibn Jubayr said: Ibn ‘Abbaas said to me: “Have you gotten married?”
I said: “No.”
He said: “Get married, for the best of this ummah are the ones with the most wives.” Narrated by al-Bukhaari (5069).
Ibraaheem ibn Maysarah said: Tawoos said to me: “Either get married, or I will say to you what ‘Umar said to Abu’l-Zawaa’id: Nothing is keeping you from getting married except impotence or immorality.”
3 – Those who have no desire, either because they were not created with any desire, such as one who is impotent, or they had desire but it has disappeared due to old age, sickness and so on. There are two opinions:
(i) It is mustahabb to get married because of the general meaning of what we have discussed.
(ii) Remaining single is better for him because he cannot achieve the purpose of marriage, and he would be preventing his wife from becoming chaste by marrying someone else. And he would be harming her by keeping her for himself, and he is exposing himself to obligations and duties that perhaps he cannot fulfil, and he is distracting himself from seeking knowledge and worship with something that is of no benefit to him.
Ibn Qudaamah (may Allaah have mercy on him) said: The apparent meaning of the words of Ahmad is that there is no difference between the one who can afford it and the one who cannot. He said: a man should get married and if he can afford to spend he should spend, and if he cannot then he should be patient.
This applies to one who is able to get married. As for the one who cannot, Allaah says (interpretation of the meaning): “And let those who find not the financial means for marriage keep themselves chaste, until Allaah enriches them of His Bounty” [al-Noor 24:33]. End quote from al-Mughni (9/341-344).
As this point we would like to ask you about the reason for this aversion to marriage.
If you think that not getting married is an act of worship by means of which you can draw closer to the Lord of the Worlds, and you think that if you avoid marriage this will raise you in status before Allaah, you are mistaken and there is the fear that you may be sinning.
It was narrated that Anas ibn Maalik (may Allaah be pleased with him) said: Three people came to the houses of the wives of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) asking about the worship of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). When they were told, it was as if they regarded it as too little. They said: Who are we in comparison to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him)? Allaah has forgiven his past and future sins. One of them said: As for me, I will pray all night forever. Another said: I shall fast all my life and never break my fast. Another said: I shall keep away from women and never get married. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) came and said: “Are you the ones who said such and such? By Allaah, I am the one who fears Allaah the most among you and I am the most pious, but I fast and I break my fast, I pray and I sleep, and I marry women. Whoever turns away from my Sunnah is not of me.” Narrated by al-Bukhaari (5063) and Muslim (1401).
See also the answer to question no. 34652.
If you do not want to get married because you have no sexual desire, or you think that you are not able to fulfil the duties of marriage, and you are afraid of falling short in meeting a wife’s needs, I say to you: In that case there is no sin on you if you do not get married, but do not rely on your thoughts and notions. Rather you should consult a specialist doctor and ask him for advice, for he is most able to diagnose your condition, and he may have some advice for treatment that has never crossed your mind. So do not hesitate to visit him and do not let shyness stop you, for matters of medical treatment are not the place for shyness.
If you say that you are afraid of being poor, and you do not have enough wealth to look after a family, I say to you: Try your best to earn a living and be content and think positively of Allaah, for He has promised on the lips of His Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) that He will help the one who wants to be chaste and seeks that which is halaal by getting married.
It was narrated that Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “There are three whom Allaah is bound to help: the mujaahid who strives (in jihad) for the sake of Allaah, the mukaatib (a slave who has made a contract of manumission with his master) who wants to pay off his manumission, and a man who gets married, seeking to remain chaste.” Narrated by al-Tirmidhi (1655), classed as hasan by al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.
If you have something that you want to achieve – such as a certificate, a position, a project and so on – and you say that you want to achieve that first, then you will get married, we say to you: Why are you ignoring marriage for that reason?
Marriage has never been a barrier to achieving things, rather in most cases it is a support and a help. That is just the whisperings of the shaytaan, which he has instilled in the minds of many young men so that it has become prevalent in our culture and society, and you hear many of those who have delayed their own marriages or the marriages of their sons and daughters saying such things, and our society has become burdened with problems resulting from large numbers of single men and women, and the delay of marriage, but despite that we have not seen any achievement, development or progress, whereas the first generation of Muslims used to hasten to do good and they did not delay marriage, and their achievements were the greatest and most complete of achievements.
Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said in Majmoo’ al-Fataawa (20/421):
What is required is to hasten to get married, and no young man or young woman should delay marriage for the sake of studies, because marriage does not prevent any such thing. It is possible for a young man to get married in order to protect his religious commitment and morals, and enable him to lower his gaze. Marriage serves many purposes, especially in this day and age. Because delaying it is harmful for both young women and young men, every young man and every young woman should hasten to get married if there is a man who is compatible with the woman, and if a man can find the right woman. End quote.
And over and above all that, how about if you realize that marriage will protect half of your religion?
It was narrated from Anas ibn Maalik (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whomever Allaah has blessed with a righteous wife, He has helped him with half of his religion, so let him fear Allaah with regard to the other half. Narrated by al-Haakim in al-Mustadrak (2/175), al-Tabaraani in al-Awsat (1/294) and al-Bayhaqi in Shu’ab al-Eemaan (4/382). Al-Haakim said: This is a hadeeth with a saheeh isnaad, although they (al-Bukhaari and Muslim) did not narrate it. Al-Dhahabi said in al-Talkhees: it is saheeh. It was classed as hasan by al-Albaani in Saheeh al-Targheeb (2/192).
How about if you realise that by getting married, you will have followed the advice of the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) when he said: “O young men, whoever among you can afford it, let him get married, for it is more effective in lowering the gaze and guarding one’s chastity.” Narrated by al-Bukhaari (5065)and Muslim (1400).
How about if you realize that by producing a righteous child you will have ongoing charity (sadaqah jaariyah), if you raise him with good morals and faith, and you will be rewarded for your marriage if you seek reward with Allaah for that. See the answer to question no. 8891.
By getting married, you will be protecting yourself, lowering your gaze, and closing the door to one of the greatest means by which the shaytaan deceives people. You may not feel the seriousness of that now, but fitnah may come from places a person does not realize, so you should be keen to close the door before it is opened without you realizing it.
The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I have not left behind me any fitnah more harmful to men than women.” Narrated by al-Bukhaari (5096) and Muslim (2741).
Marriage is a source of tranquillity and peace, and it is the best of the pleasures of this world. In it is that which Allaah has made a sign for His slaves, and He has mentioned it in His Book so that they may think and ponder the greatness of His might, may He be glorified and exalted. Allaah says (interpretation of the meaning):
“And among His Signs is this, that He created for you wives from among yourselves, that you may find repose in them, and He has put between you affection and mercy. Verily, in that are indeed signs for a people who reflect”
[al-Room 30:21]
Can there be any hesitation after this?
Be resolved and put your trust in Allaah, and Allaah will help you, and will provide you with a righteous wife who will help you to obey your Lord and He will bless you with righteous offspring who will be a stored treasure for you with Allaah in the Hereafter.
See also the answer to question no. 6254.
And Allaah knows best.


رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 02:04 PM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر