العودة   ملتقى نسائم العلم > ملتقى اللغات > ملتقى اللغات

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 02-10-2018, 04:59 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,224
Arrow هل يجب إخبار الخاطب بوجود بقع البهاق التي في جسد المرأة ؟Is it essential to inform the suitor about the presence of a spot of vitiligo on the woman’s body? Faut-il informer le financé de la présence

هل يجب إخبار الخاطب بوجود بقع البهاق التي في جسد المرأة ؟

Is it essential to inform the suitor about the presence of a spot of vitiligo on the woman’s body?

Faut-il informer le financé de la présence du vitiligo sur le corps de la fiancée?


السؤال:
هل يلزم الفتاة أن تخبر من يتقدم لخطبتها أن عندها بقع صغيرة من البهاق في صدرها ؟
الجواب :
الحمد لله
أولا :
كل صفة جسدية في المرأة أو في الرجل ينفر منها الطرف الآخر عادةً ، ويفوت بسببها كمال الاستمتاع ، وتزيل المودة والرحمة بين الزوج والزوجة عادةً : فهي عيب .
وقد سبق بيان ذلك في جواب السؤال : (75405) ، (111980) .
وما حكم عليه بأنه عيب ، فإنه يجب أن يظهر عند العقد ولا يخفى حتى لا يكون هناك غش وعدم نصح .
قال ابن القيم رحمه الله تعالى : " وإذا كان النبي صلى الله عليه وسلم حرَّم على البائع كتمان عيب سلعته ، وحرَّم على من علمه أن يكتمه من المشتري ، فكيف بالعيوب في النكاح ، وقد قال النبي صلى الله عليه وسلم لفاطمة بنت قيس حين استشارته في نكاح معاوية أو أبي الجهم : ( أما معاوية فصعلوك لا مال له ، وأما أبو جهم فلا يضع عصاه عن عاتقه ) فعلم أن بيان العيب في النكاح أولى وأوجب " .
انتهى من "زاد المعاد" (5/168–169) .
ثانيا :
نص العلماء على أن البرص عيب يجب بيانه ويوجب الخيار في فسخ النكاح للطرف الثاني إذا كُتم عنه .
وأما البهاق ، فهو يختلف عن البرص .
قال الماوردي رحمه الله تعالى : " البرص : وهو حدوث بياض في الجلد يذهب معه دم الجلد وما تحته من اللحم ، وفيه عدوى إلى النسل والمخالطين ، وتعافه النفوس ، وتنفر منه فلا يكمل معه الاستمتاع ...
فأما البهق : فيغير لون الجلد ، ولا يذهب بدمه ، ويزول ، ولا تنفر منه النفوس ، فلا خيار فيه " انتهى من "الحاوي الكبير" (9/342) .
وقال العدوي في "حاشيته" (5/257) بعد أن قرر ثبوت الخيار بالبرص : "وَلَا خِيَارَ بِالْبَهَقِ". انتهى
وذكر النووي في " روضة الطالبين " (7/176) أن البهق لا يلحق بالبرص .
إلا أن واقع الناس اليوم يختلف ، ففي كثير من المجتمعات يعدّ البهاق عيباً ، وينفر الرجل عادة من المرأة المصابة به ، ولو تمّ الزواج دون علم الزوج به ؛ فإنه بعد العلم سيشعر بأنه قد خدع وتعرض للغش ، فربما آذى الزوجة أو عيرها بذلك ، وربما عاش موسوسا خائفا من اتساع هذه البقع الصغيرة وانتشارها في باقي الجسم أو انتقال المرض إلى الأولاد ، ولا شك أن هذا يذهب المودة والرحمة المقصودة من الزواج ، ويحل مكانه النفور ، ولا يحصل كمال الاستمتاع بينهما .
وسُئل الشيخ ابن عثيمين رحمه الله تعالى :
" هل البهاق اليسير من عيوب النكاح ؟ يعني : لو وجد الرجل في زوجته بهاقاً فهل يعد عيبا ؟
فأجاب :
" نعم ، هو عيب لا شك ؛ لأن الإنسان ينفر من هذا ، ولا يمكن أن يركن إلى زوجته إلا أن يشاء الله ، وهو عيب سواء في الرجل أو في المرأة ، حتى الرجل لو كان به بهاق ، وتزوجت المرأة منه غير عالمة به ؛ فإنه عيب لها أن تفسخ النكاح به ...
وأما من جهة الإثم فالرجل يأثم والمرأة تأثم إذا كان فيهما هذا العيب أو غيره من العيوب التي تمنع كمال الاستمتاع ولم يخبر صاحبه ، فإن كتمانه لا شك أنه محرم ، وهو من الغش الذي تبرأ النبي صلى الله عليه وسلم من فاعله " انتهى من " لقاء الباب المفتوح " ( 39 / 10 ، ترقيم الشاملة ) .

والأقرب في هذا المسألة :
أنها مما يرجع فيه إلى عرف وعادة كلِّ مجتمع ، فالمجتمعات تختلف في نظرتها لهذا المرض ، فمنهم من يعده عيباً منفراً ، ومنهم من لا يعده كذلك .
وقد عرضنا هذا السؤال على شيخنا عبد الرحمن البراك حفظه الله تعالى فقال:
" إذا كان البهاق في العرف الاجتماعي يعد عيباً : فيجب بيانه ويحرم كتمانه ، وإذا كان عرفاً لا يعد عيباً : فلا يلزم بيانه ". انتهى .
والحاصل :
أنه إذا كان هذا القدر من البهاق في عرفكم الاجتماعي يعد عيباً ينفر الناس منه فيلزمك بيانه وإخبار الخاطب به ، فهذا خير لك وللخاطب ، وعليك أيتها الأخت بالصبر والتوكل على الله تعالى ، وسيجعل الله بعد عسر يسرا .
نسأل الله تعالى أن ييسر أمرك ، ويزيل همك .
والله أعلم .


موقع الإسلام سؤال وجواب
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 02-10-2018, 05:05 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,224
Arrow

Is it essential to inform the suitor about the presence of a spot of vitiligo on the woman’s body?


Is a girl required to inform a man who proposes marriage to her that she has a small spot of vitiligo on her chest?

Praise be to Allah
Firstly:
Any physical characteristic in a woman or in a man that may ordinarily be off-putting to a spouse and have an impact on physical pleasure, and detract from love and compassion between husband and wife, is regarded as a defect.
This has been explained previously in the answers to questions no. 75405 and 111980.
Whatever is deemed to be a defect must be disclosed at the time of the marriage contract, and should not be concealed, so that there will be no deceit and lack of sincerity.
Ibn al-Qayyim (may Allah have mercy on him) said: If the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) forbade vendors to conceal defects in their products, and he forbade the one who was aware of the defect to conceal it from the purchaser, then how about defects with regard to marriage? The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said to Faatimah ibn Qays, when she consulted him about marrying Mu‘aawiyah or Abu Jahm: “As for Mu‘aawiyah, he is poor and has no wealth; as for Abu Jahm, his stick his stick never leaves his shoulder (i.e., he travels a great deal).” Thus it is known that disclosing faults in the case of marriage is more appropriate and more obligatory.
End quote from Zaad al-Ma‘aad (5/168-169)
Secondly:
The scholars have stated that leprosy is a defect that must be disclosed and the other party must be given the option of annulling the marriage, if it has been concealed from him or her.
As for vitiligo, it is something other than leprosy.
Al-Maawardi (may Allah have mercy on him) said:
Leprosy is the appearance of whiteness on the skin in which the blood of the skin and the flesh beneath it disappears, and it is contagious and may be passed to one’s offspring and people with whom one mixes. People fear it and are put off by it, so it is not possible to have complete physical enjoyment in this case …
But in the case of vitiligo, it is a change in the colour of the skin, but it does not take away the blood and is not off-putting to people, so in this case there is no option (of annulling the marriage).
End quote from al-Haawi al-Kabeer (9/342)
Al-‘Adawi said in his Haashiyah (5/257), after confirming that there is the option (of annulling the marriage) in the case of leprosy: There is no option (of annulling the marriage) in the case of vitiligo. End quote.
An-Nawawi stated in Rawdat at-Taalibeen (7/176) that vitiligo does not come under the same rulings as leprosy.
However the situation of people nowadays varies. In many societies vitiligo is regarded as a defect, and a man is usually put off by a woman who is affected by this condition; if a marriage goes ahead without the husband being aware of it, then after he finds out about it he feels that he has been cheated and deceived, in that case he may hurt his wife or shame her because of that, and he become obsessed with the issue and start to fear that this small spot may spread and affect the rest of the body, or that the disease may be transferred to the children. Undoubtedly this has a negative effect on love and compassion that are the purpose of marriage, and replaces them with aversion and prevents full physical enjoyment between them.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) was asked:
Is a mild case of vitiligo regarded as one of the defects that affect marriage? In other words, if a man finds vitiligo in his wife, is it regarded as a defect?
He replied:
Yes, it is undoubtedly a defect, because people are usually put off by it and he may not be able to feel comfortable with his wife except if Allah wills. It is a defect whether it appears in the man or the woman; even if a man has vitiligo and a woman marries him and is unaware of it, it is a defect and she has the option of annulling the marriage because of it.
But in terms of sin, the man is sinning and the woman is sinning if they have this defect, or any other defect that would prevent complete physical enjoyment, and does not disclose it to the other. Undoubtedly concealing it is haraam and comes under the heading of deceit, and the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) disavowed those who practice deceit.
End quote from Liqa’ al-Baab al-Maftooh (39/10)
The most correct view with regard to this issue:
Is that reference should be made concerning it to what is customary and usual in each society, because societies vary in the way they regard this disease. Some of them regard it as a defect and off-putting, and others do not view it in this manner.
We put this question to our shaykh, ‘Abd ar-Rahmaan al-Barraak (may Allah preserve him) and he said:
If the vitiligo is regarded as a defect according to social custom, then it must be disclosed and it is prohibited to conceal it. But if customarily it is not regarded as a defect, then it does not have to be disclosed. End quote.
Conclusion:
If this extent of vitiligo is regarded as a defect according to your social custom, that people find off-putting, then you must disclose it and give the suitor the choice concerning the marriage. This is better for you and for the suitor. You have to be patient and put your trust in Allah, may He be exalted, and Allah will grant you ease after hardship.
We ask Allah, may He be exalted, to make things easy for you and to relieve your distress.
And Allah knows best.


Islam Q&A*
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 02-10-2018, 05:09 PM
الصورة الرمزية أم أبي التراب
أم أبي التراب أم أبي التراب غير متواجد حالياً
غفر الله لها
 
تاريخ التسجيل: May 2017
المشاركات: 4,224
Arrow

Faut-il informer le financé de la présence du vitiligo sur le corps de la fiancée?

Une fille doit elle informer celui qui se présente pour demander sa main qu'elle porte des taches blanches sur sa poitrine?

Réponse
Louanges à Allah
Premièrement, toute affection physique dans le corps de la femme ou de l'homme susceptible habituellement de répugner à l'autre partenaire et empêcher la parfaite jouissance , l'affection et la compassion entre époux est considéré d'habitude comme un défaut.
On a déjà expliqué le sujet dans la réponse donnée à la question n° 75405 et dans la réponse donnée à la question n° 111980.
Ce qui est jugé comme un défaut doit être déclaré au moment de la conclusion du contrat. Le dissimuler serait de la tricherie et un manque d'honnêteté.
Ibn al-Qayyim (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde) dit: «Puisque le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) a interdit au vendeur de dissimuler le défaut de sa marchandise et interdit à celui qui en est au courant de le cacher à l'acheteur, comment pourrit il en être autrement pour les défauts affectant le mariage. Le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) a dit à Fatimah bint Quays qui le consultait à propos de son mariage avec Mouawia ou avec Abou Djahm:« Quant à Mouawia, il est complètement démuni de biens! Quant Abou Djahm, il porte toujours son bâton!» Ce qui permet de savoir que l'explication d'un défaut affectant le mariage est plus importante (que celle d'une marchandise). Extrait de Zaad al-maad (5/168-169).
Deuxièmement, les ulémas disent que le vitiligo est un défaut qu'il faut révéler. Sa découverte donne à l'autre partenaire le droit de dissoudre le mariage en cas de dissimulation. Quant aux taches blanches, elles sont différentes du vitiligo. Al-Mawardi (Puisse Allah lui accorder Sa miséricorde ) a dit: «Le vitiligo est une affection epidermique qui entraîne l'apparition de tanches blanches sur la peau qu'elles rendent sèche et raidissent la chaire. Il se transmet à la progéniture et à ceux qui se frottent à la personne affectée. Il est si répugnant qu'il empêche l'autre partenaire d'obtenir une pleine jouissance (sexuelle). Quant aux taches blanches, elles constituent un changement de la peau mais ne la dessèchent pas. Elles peuvent disparaître et ne suscitent aucun répugnance. Aussi ne donnent-elles pas droit au partenaire dans le mariage (de demander la dissolution). Extrait d'al-Hawi al-Kabiir (9/342).
Al-Adawi dit dans son Hachiyah (5/257) après avoir affirmé la possibilité pour l'autre partenaire de choisir la dissolution du mariage en cas de découverte d'un vitiligo dissimulé:« Les taches blanches ne donnent pas ce choix.»
An-Nawawi mentionne dans Rawdhatou Talibine (7/176) le vitiligo n'est pas assimilable aux taches blanches. Cependant le vécu des gens diffère à cet égard. Dans beaucoup de sociétés, le vitiligo est perçu comme un défaut. L'homme répugne habituellement à lier son destin à celui d'une femme qui en est atteinte. S'il l'épousait sans en rendre compte, une fois qu'il l'aura découvert, il aura le sentiment d'être trompé et d'être la victime d'une tricherie. Il se pourrait dans ce cas qu'il maltraite l'épouse ou l'abaisse pour cela. Il peut aussi vivre avec elle sous la crainte de voire les petites taches blanches s'étendre à d'autres parties du corps ou que la maladie soit transmises aux enfants. Nul doute que cette crainte est incompatible avec l'affection et la compassion recherchée à travers le mariage. Elle les remplace par la répugnance et empêche la parfaite jouissance (sexuelle).
Cheikh Ibn Outhaymine (Puisse Allah Très-haut lui accorder Sa miséricorde) a été interrogé en ces termes: «Le vitiligo aux conséquences légères est-il un défaut par rapport au mariage?» Voici sa réponse:« Oui, c'est indubitablement un défaut car c'est une cause de répugnance chez l'homme qui l'empêche de se trouver à l'aise auprès de son épouse, à moins qu'Allah ne le veuille. C'est un défaut aussi bien chez la femme que chez l'homme. Si celui-ci en était atteint et qu'une femme l'épouse sans en être au courant, l'affection pourrait être considérée comme un défaut justifiant la dissolution du mariage..» Quant au péché, l'homme ou la femme qui dissimule un tel défaut ou un autre qui empêche la parfaite jouissance sexuelle à son partenaire, commet un acte interdit. Car c'est de la tricherie dont l'auteur est désavoué par le Prophète (Bénédiction et salut soient sur lui) Extrait de liqaa al-bab al-maftouh (39/10) selon la numérotation de la chamilah.
L'approche la plus crédible dans cette question est d s'en référer aux us et coutumes de chaque société. Les sociétés envisagent cette maladie différemment. Les unes la considèrent comme un défaut et d'autres ne la considèrent pas comme tel.
Nous avons exposé la question à notre cheikh Abdourrahman al-Barak (Puisse Allah Très-haut le protéger) et voici ce qu'il a dit: «Si la coutume locale considère le vitiligo comme un défaut, on doit le déclarer car il est interdit de le dissimuler. Dans le cas contraire, on n'est pas tenu de le révéler.»
En somme, si les manifestations du vitiligo constatées sont considérées selon vos us et coutumes comme un défaut répugnant, vous devez les déclarer et en informer le fiancé car c'est mieux aussi bien pour lui que pour vous-même.
Chère sœur, observez la patience et confiez vous à Allah Très-haut. Il substituera la facilité à la difficulté. Nous demandons à Allah Très-haut de faciliter vos affaires et dissiper vos soucis.
Allah le sait mieux.


Islam Q&A*
رد مع اقتباس
إضافة رد


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

كود [IMG]متاحة
كود HTML معطلة




الساعة الآن 02:13 PM


Powered by vBulletin™ Version 3.8.7
Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. تركيب: استضافة صوت مصر